Danske bilister over store dele af landet kan nu tanke benzin med halmbaseret ætanol på tankstationer hos selskabet Statoil.
En stor dag for både miljø og dansk teknologi. Sådan kan man betegne torsdagens lancering af halmbaseret ætanol i benzin på tankstationer hos Statoil.
Dermed har halmbaseret ætanol, der fremstilles på basis af enzymer fra virksomhederne Novozymes og Danisco, banet sig den første lille vej ud i virkeligheden.
En "verdenspremiere", kalder Statoil det. Hidtil har danske bilister tanket førstegenerations-ætanol på basis af sukker fra Brasilien.
Med Bio95 2G kan bilisterne i stedet vælge benzin, hvor ætanolen stammer fra halm fra danske marker. Blandingen er fortsat fem procent ætanol i benzinen, hvilket alle biler fint kan klare.
- Med lanceringen har Statoil nået endnu en milepæl. Der er tale om den eneste benzin på markedet, der er iblandet 2. generations bioætanol, siger Pia Bach Henriksen, adm. direktør i Statoil Fuel & Retail i Danmark.
- Det er et afgørende skridt på vejen mod mere klimavenligt brændstof, siger Pia Bach Henriksen.
Statoil køber al produktionen hos Dong-selskabet Inbicon i Kalundborg. 2G-benzinen kommer ud til 98 stationer over hele landet. Meget udbredt i hovedstaden og på Sjælland, mere spredt på Fyn, i Jylland og på Lolland-Falster.
Bilisterne skal være klar til at betale lidt ekstra. Halmbenzin vil koste 14 øre mere pr. liter - svarende til ca. syv kroner pr. tankfuld.
Prisforskellen dækker ikke den ekstra udgift til at producere det særlige brændstof. Statoil påtager sig en del af de ekstra omkostninger.
Klima- og energiminister Lykke Friis (V) glæder sig over den nye udvikling.
- Det er et vigtigt skridt frem for grønnere transport, at der nu kommer 2. generations biobrændsel på markedet. Transport fylder cirka 30 procent af vores samlede CO2-udledning, så vi skal have gjort transporten grønnere, siger hun.
/ritzau/