Punktlighed er det vigtigste for den kommende SAS-chef, når han selv flyver. Hans erfaring med flyindustrien begrænser sig til selv at være flittig passager.
Når Rickard Gustafson indtager stillingen som topchef i SAS, så er det ikke helt uden erfaring med skandinavisk luftfart. For Gustafson er en meget erfaren flypassager, som på det nærmeste har pendlet mellem Stockholm og København.
- For mig, som rejser vældig meget i forbindelse med mit nuværende arbejde, er punktlighed utroligt vigtigt. Og så enkelthed - at for eksempel indtjekning er så smidig og hurtig som mulig, siger Rickard Gustafson.
Han har været en meget hyppig SAS-kunde og har pendlet mellem Codan/Trygg-Hansa koncernen i København og hjemmet i en forstad til Stockholm. Og han er ganske tilfreds med oplevelsen som kunde i SAS.
- SAS er jo et af verdens mest punktligste selskaber og er allerede langt fremme med de løsninger, der skal gøre det enkelt for kunderne, siger han.
Gustafson var egentlig ikke på udkig efter et nyt job, da han blev kontaktet af en headhunter som kandidat til topjobbet. Og den chance ville han ikke gå glip af.
- SAS er et attraktivt varemærke i en spændende branche. Selskabet står foran en meget interessant fremtid, som jeg ikke vil gå glip af at være en del af, siger han.
Han er ikke nervøs for sit manglende kendskab til luftfarten.
- Codan er også et selskab med en stærk nordisk model. Og så er det et selskab, som arbejder meget med kundefokus og kommunikation med kunderne, og de erfaringer kan jeg tage med til SAS, siger han.
SAS har været igennem hårde tider de seneste år, som har budt på den største økonomiske krise i luftfartens historie. De massive nedskæringer har ført til flere strejker blandt personalet. Men Rickard Gustafson er ikke afskrækket.
- SAS har været igennem en svær tid, men har også vist handlekraft, og både arbejdstager og arbejdsgiversiden har sluttet op. Det viser, at der er et godt samarbejdsklima i selskabet, siger Gustafson.
Og det vil han bygge videre på i sit nye job, siger han.
/ritzau/