Nye regler for godstransport på skinner efter togulykken på Storebælt kan betyde flere kunder hos Scandlines.
Den tragiske togulykke på Storebælt, hvor otte mennesker mistede livet og dobbelt så mange andre blev kvæstet, kan nu indirekte føre til øget travlhed hos rederiet Scandlines, der som bekendt sejler på overfarterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden.
Efter ulykken har Trafikstyrelsen nemlig med omgående virkning forbudt brug af sættevogne monteret på såkaldte lommevogne på godstog. De foreløbige undersøgelser af ulykken peger på, at den skete, da en sættevogn - en lastbiltrailer - rev sig løs fra en såkaldt lommevogn på et godstog og ramte et modkørende passagertog.
Forbuddet gælder i første omgang i to uger, og det ventes, at det gods, som rammes af det nye forbud, i stedet vil blive flyttet fra jernbanen og ud på lastbiler på vejene.
Et af de steder, hvor man forventer at se flere lastbiler som følge af det midlertidige forbud, er hos rederiet Scandlines, omend kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen regner med, at det bliver i et omfang, der er til at overskue.
- Vi forventer en lille stigning, men det er ikke sådan, at der bliver kilometerlange køer ved færgerne på grund af det. Vi har haft nogle gode dage de sidste par dage, men om det lige skyldes de nye regler, er svært at sige. Og jeg forventer ikke, at vi bliver væltet helt omkuld af ekstra lastbil-kunder, siger hun.
Hos landsdelens største godsvognmand, Flemming Werner Jensen fra Sax-Trans i Sakskøbing er der heller ikke de store forventninger til øget lokal aktivitet som følge af de nye regler.
- Vi kan ikke mærke det på ordrebogen hos os, men jeg har en idé om, at man i vores branche som helhed nok godt kan mærke det, siger Flemming Werner Jensen.
Han tilføjer, at Sax-Trans i forvejen har ordrebogen pænt fyldt op.