Selskaber kalder sig klimavenlige og markedsfører deres produkter som bæredygtige. Men de er ligeså forurenende, som de altid har været.
Selskaber markedsfører sig som særligt klimavenlige, men bag de grønne salgstaler opfører de samme firmaer sig akkurat ligeså forurenende, som de altid har gjort.
Sådan lyder anklagen mod en stribe virksomheder, der risikerer store bøder og påtaler fra myndighederne, fordi de ifølge kritikerne har overdrevet de grønne påstande i deres reklamer, skriver Politiken.
Forbrugerombudsmandens jurister undersøger i øjeblikket de mange sager, hvor virksomheder beskyldes for at have vildledt forbrugerne ved at bruge grønne løgne i markedsføringen.
- Virksomheder må ikke overdrive deres grønne påstande. Forbrugerne skal helt grundlæggende kunne stole på, at de udsagn, virksomhederne kommer med i deres markedsføring, er korrekte, siger Danielle Brisson, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.
Avisen erfarer, at flyselskabet Cimber Sterling er en af de virksomheder, der undersøges, efter at selskabet markedsførte sine konventionelle propelfly under overskriften "Flyv grønt" med henvisning til, at propelfly udleder mindre CO2 end jetfly. Det gør ikke propelfly til en grøn transportform, mener kritikerne.
Også trafikselskabet Movia er blevet anmeldt for at kalde sine busser for klimavenlige, fordi de kører på biodiesel; det er nemlig yderst tvivlsomt, om vore dages biodiesel gør noget godt for miljøet.
Bag anmeldelserne står organisationer som Forbrugerrådet og Greenpeace foruden en række almindelige borgere.
/ritzau/