Annonce
Erhverv

Soundboks øger salget med over 40 procent i coronaår

Jesper Theil Thomsen er direktør og en af idémændene til Soundboks. (Arkivfoto) Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Selskabet bag omdiskuterede højttalere, der ofte ses i bybilledet og parker, har haft fremgang under corona.

Det danske selskab Soundboks, der står bag transportable højttalere, har haft stor fremgang i salget under corona, hvor nattelivet har været lukket ned.

Selskabets årsregnskab viser et salg på 146 millioner kroner. Det er en stigning fra 102 millioner kroner året før. Det viser selskabets regnskab ifølge Berlingske.

Tallene dækker over salget i Europa. I USA har Soundboks et selvstændigt selskab, og alt i alt var salget i hele koncernen på 193 millioner kroner sidste år.

Trods det højere salg har Soundboks stadig underskud. Minusset er dog i 2020 barberet ned til et underskud på 2,7 millioner kroner mod et tab på ni millioner kroner i 2019.

Administrerende direktør Jesper Theil Thomsen fortæller til Berlingske, at fremgangen i salget især skyldes bedre salg i Tyskland og USA, som er selskabets vigtigste markeder.

Selv om der er stigende efterspørgsel på højttalerne, har de været meget omdiskuterede gennem coronaudbruddet, fordi borgere rundt i landet har været generet af høj musik.

Politiet har i weekender med godt vejr haft travlt med at bede unge mennesker skrue ned for musikken, og betjente har i nogle tilfælde beslaglagt soundbokse.

I København er der på grund af blandt andet soundbokse indført forbud mod at spille musik i de sene aftentimer på Havneparken på Islands Brygge, i en del af Fælledparken og i Hørsholmparken.

Her skal al elektronisk forstærket musik stoppe senest klokken 20 på hverdage og søndage samt klokken 22 på fredage og lørdage.

De samme regler er indført i Botanisk Have og Skanseparken i Aarhus.

Jesper Theil Thomsen anerkender, at der er nogle udfordringer med, at nogle spiller meget høj musik med højttalerne.

Han fortæller, at Soundboks har lavet en guide, der hedder "den hensynsfulde fest" og har forsøgt at etablere et samarbejde med flere kommuner.

- Det er noget, som ligger os meget på sinde, men vi mener i sidste ende, at det er kundens eget ansvar.

- Vi vil selvfølgelig gøre, hvad vi kan for at sikre en hensigtsmæssig brug af soundboksen.

- Og det er vigtigt for os at sige, at vi har ikke skabt højttaleren, for at den skal skrues helt op på Islands Brygge. Det anser vi som misbrug af produktet, og vi mener, man skal slå hårdt ned på det, siger Jesper Theil Thomsen til Berlingske.

Link til regnskab
  • Niels Ahlmann Olesen
    Jesper Theil Thomsen er direktør og en af idémændene til Soundboks. (Arkivfoto) Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Har ligget der i årtier: Nu skal den rives ned

Lokal nyt

- De er lige så farlige, som lastbilerne er i trafikken

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt

112

Skib i brand i Køge - sundhedsskadelig røg driver ind over byen

Lolland

Lokal kirke får over 700.000 kroner til istandsættelse

Dølle

Husker du? Når damerne går fest-amok

112

Butikstyve scannede selv - men de glemte noget

Sport

Skæbnekamp for NFH: - Det vil være en kæmpe skuffelse

Lolland

Vestas udvider i Nakskov og søger ansatte

Indland

EasyPark får millionbøde: Oplyste ikke tilstrækkeligt om gebyr

112

Se video af voldsom bådbrand: - Det så grimt ud

Guldborgsund

Ny redningsbåd til Gedser endelig i udbud

Femern

Medie: 41-årig dræbt i ulykke på Femern-byggeplads

Lokal nyt

TV2 Øst-direktør færdig: Her er afløseren

Dølle

Dansk toppolitiker besøger Dølle

Annonce
Annonce
112

Fuld og påvirket mand blev stoppet to gange på to timer

Indland

Sjællændere indtager frontlinjen i kampen mod sjælden flåtvirus

Udland

Fire betjente er dræbt i skyderi i amerikansk forstad

112

20-årig mand er død efter soloulykke

112

Se video: Voldsom brand i havn i nat - tre både udbrændt

Guldborgsund

Tekniske problemer: Bro lukket

Guldborgsund

Fra Lolland til Vendsyssel: Blomsterkongen Mark erobrer Nordjylland