Ramme til tunnelportal færdig. M.J. Eriksson A/S har opgaven med at etablere spunsvægge.
Rammen til tunnelportalen blev færdig kort før årsskiftet, og nu går konsortiet FBC igang med næste etape i etableringen af tunnelportalen til den kommende Femern Bælt-forbindelse.
Ifølge bygherren Femern A/S er der til det forberedende arbejde brugt 600.000 kubikmeter sand, som er blevet ført ind med via store rørledninger fra det store udgravningsskib "Utrecht".
Sandet er suget op i Tyskland ved Kühlungsborn og sejlet til arbejdet ud for kysten.
Gennem cirka to kilometer rørledninger er sandet derpå sprøjtet fra "Utrecht" og ud bag digerne ved portalen.
I dag mandag går FBC så i gang med næste etape i etableringen af tunnelportalen, der handler om at forberede arbejdet med nedkørslen til tunnelen.
Det kræver, at der skal opføres såkaldte spunsvægge, så anlægsarbejdet kan udføres uden, der trænger vand ind. Spunsvæggene består af jernplader, der vibreres eller rammes ned i jorden.
Arbejdet vil kunne høres i området, men vil ifølge Femern A/S ligge under grænseværdien for støj, som er fastsat af myndighederne.
I efteråret 2018 brugte Femern A/S samme teknik langs diget og Strandholm Sø.
Det bliver den danske underentreprenør M.J. Eriksson A/S, der skal udføre arbejdet med spunsvæggene, der skal sikre en tør byggegrube ude i vandet, så man kan begynde at etablere arbejdsramperne til den fremtidige tunnel.
- Indtil videre har vi foretaget en del forberedende arbejde, hvor vi har opstillet vores kraner. Vi er også begyndt at køre noget af spunsen til. I dag starter vi arbejdet på diget op, så vi kan indramme det område i portalen, der skal tørlægges, fortæller projektleder for funderingsafdelingen, Frederik Ramskov Jensen, M.J. Eriksson A/S.
Opgaven omfatter også spunsarbejde ved arbejdshavnens kajanlæg, som M.J. Eriksson A/S skal udføre senere på året.