Annonce
Erhverv

Tørkeramt knudepunkt tvinger Mærsk ud i togfragt

Mærsk vil fragte sit gods med tog over Panamas landjord, fordi landets fragtrute er ramt af tørke. (Arkivfoto). Foto: Tom Little/Reuters

Panama-kanalen har i en længere periode været udfordret af tørke. Det tager Mærsk nu konsekvensen af.

Mærsk vil bruge tog til at fragte sit gods, fordi tørke har skabt problemer med lav vandstand i Panama-kanalen.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Panama-kanalen er et af verdenshandlens knudepunkter, der forbinder Stillehavet og Atlanterhavet. For rederiet fungerer det som handelsrute mellem USA's østkyst og Australien og New Zealand.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Passagen gennem kanalens sluser har i en længere periode været forsinket på grund af tørke.

Derfor har myndighederne, som kontrollerer skibes adgang, begrænset antallet af skibe, der kan passere.

Og skibene, der ender med at få grønt lys til at sejle igennem, må ikke veje for meget.

Mærsk har oplyst til sine kunder, at godset skal fragtes 80 kilometer hen over Panamas landjord. Man vil forsøge at begrænse eller helt undgå forsinkelser.

Tørken i landet er forværret af det naturlige vejrfænomen El Niño.

Fænomenet udløser en række vejr- og klimamæssige forandringer og giver på globalt plan en højere gennemsnitstemperatur.

Det var med til at gøre 2023 til det varmeste år, der nogensinde er blevet målt.

Mens udfordringerne melder sig i Mellemamerika, er der også problemer, som hober sig op på den anden side af Atlanten.

Mærsk har på ubestemt tid valgt at indstille sejladsen i Det Røde Hav og dermed også Suez-kanalen, som ligeledes er en af verdens travleste skibsruter.

Det skyldes, at et af selskabets skibe er blevet angrebet flere gange den seneste tid. Det er Houthi-bevægelsen i Yemen, der menes at stå bag.

Houthierne havde dog ikke stor succes med deres angreb på skibet. Ingen kom til skade, og skibet fortsatte sin sejlads, før det lagde til anker i Suez-havnen i Egypten.

Det har imidlertid betydet, at Mærsk har valgt at sende sine skibe syd om Afrika i stedet for. Det tager både længere tid at fragte godset, og så koster det flere penge.

/ritzau/

  • FILE PHOTO: Naming ceremony of the world''s first methanol-enabled container vessel in Copenhagen
    Mærsk vil fragte sit gods med tog over Panamas landjord, fordi landets fragtrute er ramt af tørke. (Arkivfoto). Foto: Tom Little/Reuters
Annonce
Lolland-Falster

Danmarks største forhandler overtager to lokale forretninger

Erhverv

Virksomhed på vej til Nakskov: Forventer at ansætte 80-90 medarbejdere

Annonce
Annonce
112

Flere påsatte brande: Politiet søger vidner

112

Han smadrede værelse 211 - nu skal han i fængsel

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Guldborgsund

Får kæmpebeløb til særlig have: - Jeg troede dårligt mine egne øjne

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Lolland

3.900 besøgte Whitsun: Nu er regnskabet gjort op

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre