Kun hver niende topchef nævner klimahensyn som en faktor ved valg af firmabil, viser en ny undersøgelse.
Det er ikke verdens klimaproblemer, der bestemmer bilvalget, når topchefer står hos bilforhandleren og skal vælge firmabil.
Kun hver niende topleder nævner klima- eller miljøhensyn som en faktor, når de vælger bil, viser en undersøgelse, som Berlingske Nyhedsmagasin har foretaget.
Men det bliver der måske snart lavet om på. Flere virksomheder er nemlig på vej med stramninger af deres bilpolitikker.
For eksempel hos Carlsberg er man på vej med en stramning af bilpolitikken, som gør, at alle biler skal op i energiklasse A - det vil for en dieselbil sige, at den skal kunne køre 20,5 kilometer på literen.
IBM Danmark kræver allerede, at deres biler skal være i energiklasse A, mens Novozymes har indført en ordning, der giver økonomisk belønning til medarbejdere med biler i energiklasse A, B eller C.
- Vi har ændret vores regler pr. 1. november for at understøtte en grøn bilpolitik. Hvis man vælger en bil i energiklasse A, B eller C, så får man 1500 kroner mere per måned at købe bil for, siger Bo Ekkert Knudsen, personalechef ved Novozymes, til Berlingske Nyhedsmagasin.
Berlingske Nyhedsmagasins undersøgelse viser desuden, at det er de tyske biler, der er de foretrukne blandt toplederne.
Således befinder der sig fire tyske bilfabrikater på top fem-listen over firmabiler blandt topchefer - Audi, BMW, Volkswagen og Mercedes. Den sidste bilfabrikat er svenske Volvo.
Undersøgelse er en rundspørge foretaget blandt 91 erhvervsledere, som har fortalt om deres begrundelser for valg af direktionsbil.
/ritzau/