Med en tunnel er der større sandsynlighed for flere lokale job, lyder vurderingen.
Efter tirsdagens udmelding om at den kommende Femern Bælt-forbindelse synes at blive en sænketunnel, fokuseres der lokalt på de ekstra job-muligheder, en tunnel kan give.
- I 3F Midtlolland er vi glade for udmeldingen fra Femern A/S, idet chancen for at få danske arbejdere i beskæftigelse med bygning af forbindelsen er langt højere ved en tunnel end en bro, lyder således vurderingen fra 3F Midtlollands formand, Jørgen Erik Nielsen.
- Det kan stadig blive en bro, men hvis det bliver en tunnel, er der større sandsynlighed for, at produktionspladserne bliver placeret i nærområdet, og det er jo positivt for Region Sjælland, hedder det fra direktør Stig Rømer Winther, Femern Belt Development.
Også Lolland Kommunes borgmester, Stig Vestergaard, peger på de beskæftigelsesmuligheder, der er forbundet med en tunnel - dog ikke uden at ærgre sig over de job i turistindustrien, han mener, det vil koste ikke at have en bro.
- Vi må sørge for at få planlagt et produktionssted, så vi kan få så stort jobmæssigt udbytte som muligt, siger Stig Vestergaard og efterlyser nu en hurtig, endelig beslutning også om linjeføringen, så kommunen kan komme videre.
Borgmesteren forventer, at en tunnel vil give flere arbejdspladser i et fremtidigt beredskab.
- Og så tror jeg, at en tunnel også vil gøre det lettere for Scandlines at opretholde sejladsen, når den faste forbindelse står klar, siger Stig Vestergaard.