Annonce
Erhverv

USA og Kinas handelsstrid bider i A.P. Møller - Mærsk

Handelskrigen mellem USA og Kina rammer A.P. Møller - Mærsk. (Arkivfoto) Foto: Kevin Lamarque/Reuters

At USA og Kina ligger i en ulmende handelskrig, mærker containergiganten A.P. Møller - Mærsk.

USA's præsident, Donald Trump, har i årevis været voldsomt sur på Kinas handelspraksisser.

Derfor har USA indført toldbarriere, som Kina har svaret igen på. Det slår skår i handlen mellem verdens største og andenstørste økonomi. Og det giver bølgegang for verdens største containerrederi, A.P. Møller - Mærsk.

Det viser regnskabet for første halvår for A.P. Møller - Mærsk, der er offentliggjort torsdag morgen.

- De tidligere handelsrestriktioner, der blev indført i 2018 og hovedsageligt blev udført af USA og Kina, har reduceret handlen mellem de to lande og givet lidt ændringer i handelsstrukturerne.

- Indtil nu har importører fra USA skiftet deres import fra Kina til andre lande som Vietnam, Korea, Thailand, Indien og Mexico, skriver A.P. Møller - Mærsk og fortsætter:

- Effekten af de nyeste tariffer forventes at blive signifikant for samhandlen mellem Kina og USA og kan isoleret fjerne op mod 0,5 procent af den samlede efterspørgsel efter containerfragt i 2019.

Konflikten mellem de to lande er dog eskalerende. Donald Trump har varslet, at der vil komme nye tariffer på varer fra Kina til en værdi på 300 milliarder dollar årligt til september.

Det vil gøre livet endnu sværere for A.P. Møller - Mærsk.

- Hvis de bliver implementeret senere i år, kan det reducere den samlede efterspørgsel efter containerfragt med en procent i 2020, skriver A.P. Møller - Mærsk, der samtidigt noterer sig, at konflikten spreder sig:

- Mens Kina flere gange har svaret igen over for USA, har Indien for nylig besluttet af indføre tariffer på import fra USA.

For nuværende betyder handelskrigen, at importen fra Asien til USA faldt med 0,6 procent i andet kvartal. Samtidigt steg eksporten fra Europa til Asien.

Ifølge aktieanalytiker Mikkel Emil Jensen er det indtil videre begrænset, hvor hårdt handelskrigen har ramt Mærsk.

- Det er i særdeleshed på fragten mellem USA og Kina, hvor man kan se, at væksten er lav.

- Men indtil videre er effekterne i det små. Der har nok været en frygt for, at det kunne have været værre, siger Mikkel Emil Jensen.

På sigt kan det dog blive en større udfordring for Mærsk.

- Hvis handelskrigen er startskuddet på en global recession, og især hvis USA's præsident, Donald Trump, begynder at fokusere på Europa efter Kina, så vil det kunne sætte sig i fragten af containere.

- Containerfragten afspejler som regel, hvordan den globale vækst er, og hvis den skal ned fra det nuværende niveau, så vil det i særdeleshed være noget, som Mærsk kan mærke, siger Mikkel Emil Jensen.

  • PLUS Trump blander handel ind i Hongkong-krise
    Handelskrigen mellem USA og Kina rammer A.P. Møller - Mærsk. (Arkivfoto) Foto: Kevin Lamarque/Reuters
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Annonce
Annonce
Trafik

Spektakulært syn: Gaffeltruck væltet på motorvejen

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Annonce
Annonce
Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle