Vrede kunder i ind- og udland kritiserer i skarpe vendinger Vestas for at lave for dårlige vindmøller og ikke levere den lovede service. Utilfredsheden kan koste selskabet førerpositionen, vurderer en analytiker. Det skriver borsen.dk.
- Der har været udbredt utilfredshed. Vi synes, at de lægger for stor vægt på at sælge møller frem for den efterfølgende service. Det er ikke tilfredsstillende, siger direktør Asbjørn Bjerre fra Vindmølleforeningen i Danmark til borsen.dk.
I Holland har et stort antal ejere af Vestas-vindmøller, der har oplevet svære tekniske problemer, dannet en sammenslutning.
- Vestas har to sider. På pr-siden ser det vældig godt, men på bagsiden, i den daglige drift, er der en arrogant attitude, hvor Vestas nægter at tage ansvar for problemerne, siger sammenslutningens talsmand David Mol til borsen.dk.
Trods kritikken bugner ordrebøgerne hos Vestas på grund af umættelig efterspørgsel på vindmøller fra hele verden. Alligevel betegner aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank det som - helt, helt centralt, at få løst problemerne.
- Konsekvensen kan blive voldsomme tab af markedsandele og i sidste ende betyde, at Vestas mister positionen som verdens førende leverandør af vindmøller, siger Jacob Pedersen til borsen.dk.