Bilejerne skal til lommerne og betale højere afgifter, hvis Danmark skal nå sine klimamål
Der skal højere afgift på at udlede drivhusgasser fra husstande, landbrug og biler, så Danmark kan nå sine klimamål i EU mest omkostningseffektivt.
Det anbefaler vismændene i Det Miljøøkonomiske Råd i et nyt debatoplæg. Højere afgifter ansporer til, at vi tager nye teknologier i brug. De får samtidig folk til at ændre adfærd, så de udleder mindre CO2, påpeger vismændene.
De nævner energibesparelser og teknologier som varmepumper, elbiler, biobrændstoffer og øget brug af biogas fra landbruget som måder at sænke udslippet på.
Transportens belastning af klimaet vokser støt, og det mest målrettede middel til at gøre noget ved det er CO2-afgifter på benzin og diesel. Men da problemet med grænsehandel lægger en bremse på, hvor meget Danmark isoleret kan hæve priserne på brændstof i forhold til Tyskland og Sverige, anbefaler vismændene i stedet at indføre kørselsafgift.
Den skal være afhængig af det kørte antal kilometer, korrigeret for bilens brændstofeffektivitet, ligesom den skal beregnes efter, hvor og hvornår man kører, så trængslen på vejene bliver mindre. Og da en voksende del af udledningen af drivhusgasser stammer fra erhvervsmæssig transport, skal lastbiler også betale afgiften, understreger vismændene. /ritzau/