Transportfirmaer er trætte af at blive pålagt bøder og afgifter for smugleraktiviteter, der er indledt i andre lande. Retssag i flere instanser.
Danske speditører og vognmandsfirmaer vil ikke betale afgifter og bøde, når toldmyndighederne i al hast destruerer smuglergods som cigaretter og spiritus. Det sker rutinemæssigt, når varerne ankommer på lastbil fra andre EU-lande eller fra lande uden for EU.
De måske værdifulde luksusvarer - typisk smuglercigaretter - gøres med ét værdiløse, men myndighederne kræver alligevel, at transportøren eller dennes forsikringsselskab betaler afgift og bøder. Det kan løbe op i mange millioner kroner pr. sag, og det vil transportørerne ikke acceptere, når det strafbare forhold er indledt i udlandet.
Derfor har Dansk Transport og Logistik rejst sagen i Østre Landsret efter i første omgang at have tabt striden i Landsskatteretten. Senere har landsretten sendt sagen til udtalelse ved EF-domstolen i Luxembourg.
Det er uklart, hvor meget striden hander om i kroner for danske virksomheder. Men alene i garantiafgift til TIR (et internationalt samarbejde om toldkontrol ved transitkørsel) drejer det sig om et millionbeløb, men sammenlagt drejer det sig om et langt større millionbeløb.
- Det handler kort fortalt om hvem, der skal betale afgifter og bøder, når smuglergods bliver afsløret i det endelige modtagerland. Vi mener ikke, at det kan være modtageren her. Vi mener, det skal være det første modtagerland/transitland, der skal betale, siger Christian Alsøe, advokat for Dansk Transport og Logistik.
/ritzau/