RØDBYHAVN: Midt i maj kunne arbejdet på den kommende Femerntunnel erklæres halvvejs færdigt med udgravningen af den 18 kilometer lange rende mellem Rødbyhavn og Puttgarden, hvor tunnelen skal nedsænkes.
Samtidig kan Fehmarn Belt Contractors, FBC, markere, at man nu har nået to millioner mandetimer uden alvorlige arbejdsulykker.
En alvorlig arbejdsulykke defineres som en ulykke, hvor personen ikke kan arbejde i 24 timer. Samlet set har FBC under projektet haft 3,2 millioner mandetimer med én af disse ulykker, hvoraf de seneste to millioner nu har været ulykkesfri.
Bart Pröpper, projektdirektør for FBCSelv om vi kan fejre, at vi er nået halvvejs, så er det også vigtigt for os at markere, at det bliver gjort sikkert.
- Vi sammenligner os selvfølgelig med andre virksomheder i industrien, og vi synes, at det er lidt af en bedrift både indenfor vores egen sektor og sammenlignet med produktionsvirksomheder i Danmark generelt, og det gør projektets ejer (Femern A/S, red.) også, fortæller Bart Pröpper, projektdirektør for FBC.
- Så selv om vi kan fejre, at vi er nået halvvejs, så er det også vigtigt for os at markere, at det bliver gjort sikkert, fortsætter han.
Begge milepæle blev forrige fredag markeret til søs af FBC, der har kontrakten på udgravningen samt byggeriet af arbejdshavne, landindvindingen på dansk og tysk side og byggeriet af kystsikringen i området.
Med besætninger, der både bor og arbejder om bord på skibene, måtte der tænkes i en lidt anderledes fejring end på landjorden, hvor milepælene blev markeret med en grillaften.
Derfor hejste man i fredags en pølsevogn om bord på et af skibene og sejlede den rundt til alle FBC's fartøjer i Femern Bælt med pølser, flæskestegssandwich og is til besætningerne.
En stor del af udgravningerne er klaret af gravemaskinerne "Simson" og "Magnor", hvor sidstnævnte er verdens største flydende gravemaskine.
En stor del af den jordbund, der graves op af Femern Bælt af gravemaskiner som "Magnor", stammer fra istiden.
- Det er meget specifikt for områder, hvor der har været istid - Nordsøen, England og Skandinavien. I for eksempel Østen har der ikke været istid, hvorfor man ser nogle helt andre typer jordbund. Det materiale, vi henter op i Femern Bælt, er meget stærkt og kompakt, og som samtidig indeholder store kampesten, som er svære at oprense uden brug af specielt udstyr, forklarer Bart Pröpper.
At projektet er nået halvvejs betyder også, at man er begyndt at skalere ned på antallet af skibe og medarbejdere hos FBC.
I slutningen af juli forventer man blandt andet, at både "Simson" og "Magnor" er færdige med deres del af arbejdet og derfor kan sendes videre ud i verden til andre opgaver.
- Vi er nået forbi toppen på vores del af projektet og nedskalerer i øjeblikket. Men efterhånden, som vi skalerer ned, så skalerer FLC (der bygger tunnelelementfabrikken, red.) op, og vi prøver at finde job til folk derovre. Det har også været vigtigt for os, at når vi har nedskaleret, så har vi nedskaleret de ikke-danske folk, vi har hyret gennem forskellige europæiske bureauer, først, fortæller Bart Pröpper.