Annonce
Femern

Arbejdshavn skal sikre at byggematerialerne kommer frem

Kortet viser et overblik over de anlægsopgaver, der er sat i gang med tirsdagens beslutning i forligskredsen. Foto: Femern A/S/grafik

Femern A/S går nu i forhandling med konsortierne Femern Link Contractors og Fehmarn Belt Contractors for at komme i gang med store arbejdsopgaver på dansk side.

FEMERN BÆLT Blandt de store anlægsarbejder, Femern A/S nu søger at få sat i gang øst for Rødbyhavn, er etableringen af den arbejdshavn, der er afgørende, for at de mange byggematerialer til tunnelen kan sejles til Rødbyhavn.

Havnen skal anlægges ud for det sted, hvor der også skal opføres en fabrik til tunnelelementerne.

Netop arbejdshavnen er en af de opgaver, der skal løses først, fordi langt størstedelen af materialerne til elementerne, sten, grus og jern, ankommer med skib. Arbejdshavnen forventes at skulle håndtere 10-20 lastskibe om ugen.

Under anlæggelsen af arbejdshavnen bliver det først og fremmest trafikhavnen i Rødbyhavn, der bliver omdrejningspunkt om byggeaktiviteterne. Det er også baggrunden for, at Lolland Kommune nu får udbygget Jøncksvej ned til havnen - vejen bliver færdig til september, lige i tide til igangsættelsen af de store aktiviteter.

Det er på forhånd forventningen, at det vil tage to år at bygge arbejdshavnen.

Et andet af de store byggerier, der er givet grønt lys til nu, er byggeriet af den store tunnelelementfabrik. Den kommer til at dække et areal, der svarer til 200 fodboldbaner, og det ventes, at byggeriet tager to og et halvt år. Den kommer til at omfatte store haller med tilhørende betonværk, lagerpladser og kontorer. Når den står færdig, bliver det en arbejdsplads for flere tusinde mennesker.

Ved siden af fabriksområdet etableres den camp, hvor de mange medarbejdere skal bo og leve, mens byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen står på. Det tager et halvt til et helt år at bygge beboelses- og administrationsfaciliteterne. Her skal tunnelbyggerne kunne bo under de ordnede forhold, som Femern A/S kræver af byggekonsortierne. Det skal være muligt at hvile ordentlig ud også efter natarbejde på tunnelfabrikken.

Endelig er der nu også sat kurs mod byggeriet af den portal og rampe, der skal være overgangen mellem tunnelen og landjorden. Den tager det to og et halvt år at bygge.

  • Kortet viser et overblik over de anlægsopgaver, der er sat i gang med tirsdagens beslutning i forligskredsen. Foto: Femern A/S/grafik
Annonce
Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser vidner til endnu en brand

112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

112

Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Guldborgsund

Statsministeren på dobbelt-besøg på Falster

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission