Banedanmark går nu i gang med at finde de firmaer, der skal være med til at Femern-opgradere jernbanen.
- Vi håber at de lokale entreprenører også vil være interesserede i at byde på opgaverne, og at de derfor også vil tage turen til informationsmødet i København.
Det siger projektdirektør Jens Ole Kaslund, Banedanmark, forud for et møde i København 14. maj, hvor leverandører, entreprenører og rådgivere får lejlighed til at høre om det kommende arbejde med at opgradere jernbanen til Femern Bælt-forbindelsen.
På mødet vil Banedanmark blandt andet fortælle om, hvordan arbejdet vil blive delt op i pakker, som der kan bydes på - fra et omfang på 20-30 millioner kroner, og op til entreprisepakker på adskillige hundrede millioner.
Udbuddene bliver delt ind i pakker inden for områder som for eksempel broarbejder, jordarbejde, sikringsarbejde, spor, nedrivning af ejendomme, stationsombygninger, støjisolering og etablering af støjskærme.
- Det er meget omfattende arbejder, vi skal i gang med, fortæller Jens Ole Kaslund.
- For at få plads til et ekstra spor mellem Vordingborg og Holeby og kørestrømsanlæg hele vejen fra Ringsted, skal vi for eksempel udvide mere end 100 broer eller erstatte dem med nye. Vi skal også støjisolere omkring 1700 bygninger.
Ud over indhold og omfang, vil der på mødet også blive fortalt om, hvornår opgaverne kan ventes udbudt - de første vil være klar allerede i år.
- Hovedvægten vil være i 2014, men der vil være udbud gennem det meste af projektets løbetid. Banen vil være færdig til ibrugtagning i 2021, hedder det fra Banedanmark.