Endnu et slag mod presset økonomi i det ellers højt prioriterede projekt.
I forbindelse med en midtvejsanalyse af de tilskud, EU har givet til en lang række trafikprojekter i perioden 2008-13, bliver der fjernet godt en femtedel af de penge, der er afsat til projekteringen og forberedende arbejder på Femern Bælt-forbindelsen.
Dermed forsvinder godt en halv milliard kroner af de 2,5, der blev bevilget i tilskud i 2008. Det er først og fremmest fordi projektet er ændret og bagud i forhold til forventningerne dengang i 2007, hvor ansøgningen blev afleveret til EU.
EUs andel i omkostningerne bliver med dagens beskæring kun lidt mindre end oprindeligt - for forandringerne betyder at der generelt bliver brugt færre penge på projektet i indeværende bevillingsperiode.
I forvejen regnes der hos Femern Bælt A/S på, hvor meget dyrere end forventet, byggeriet vil blive fordi den hidtil billigste løsning, en skråstagsbro, har vist sig at blive væsentligt dyrere end forventet: Svaret kommer på et møde mellem Transportministeren og forligskredsen bag Femern-beslutningen i den kommende uge.
Femern Bælt-forbindelsens jernbanedel er højt prioriteret i EU, og derfor er der også forventninger om at få tilskud i den kommende bevillingsperiode 2014-20.