Det når at blive 2017, inden Banedanmark er færdig med udskiftningen af de 18 vejbroer hen over Lolland-Falster.
Udskiftningen af broerne er en del af opgraderingen af jernbanen til den kommende Femern Bælt-forbindelse og blev sat i gang af politikerne i 2013, da det stod klart, at det trak ud med starten på selve tunnel-byggeriet. Selvom det nu viser sig, at selve tunnel-projektet bliver forsinket, fortsætter broarbejdet, til opgaven er løst.
De første af de gamle broer blev revet ned i begyndelsen af 2014. De gamle broer er for lave og smalle til at rumme fremtidens elektrificering og dobbeltspor.
Efter planen skulle alle broer være genopstået i højere og bredere versioner senest efteråret 2016.
- Men det bliver begyndelsen af 2017, inden vi er helt færdige, siger anlægschef Klaus S. Jørgensen, Banedanmark.
Det er entreprenørvirksomheden Arkil A/S, der har fået opgaven med at udskifte broerne.
Læs om både de færdige og tidsplanerne for udskiftningen af kommende broer i lørdagens Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed