Der blev mandag indgået såkaldte betingede kontrakter med de entreprenørkonsortier, der skal bygge den ventede tunnel til Tyskland.
Så er der sat navne på de entreprenørkonsortier, der - hvis det går som planlagt - engang skal bygge den faste Femern Bælt-forbindelse.
Femern Bælt A/S oplyser i en pressemeddelelse, at man i går mandag har indgået såkaldte betingede kontrakter med de valgte entreprenørkonsortier på de fire store tunnelanlægs-entrepriser.
Det var oprindeligt planen, at kontrakterne skulle have været underskrevet 13. maj, men i sidste øjeblik valgte man at aflyse underskrivelsen, da man af forsigtighedsgrunde ville afvente resultatet af en gennemgang af en klage over udbudsprocessen, som to bydere på nogle af de store opgaver havde afleveret.
Men nu er den sag tilsyneladende så meget ude af verden, at Femern A/S har besluttet at skrive kontrakter med følgende entreprenørkonsortier:
Femern Link Contractors: Sænketunnel og tunnelfabrikken samt etablering af protaler og ramper.
Fehmarn Belt Contractors: Grave- og indbygningsarbejder.
Kontrakterne er dog betingede af, at der senere opnås endelig tysk miljøgodkendelse, skriver Femern A/S i pressemeddelelsen.