Annonce
Femern

Femern A/S svarer på 12.600 tyske protester mod tunnel

Foto: Femern A/S, arkivgrafik

Blot 42 indsigelser kom der under høringsrunden i Danmark.

Blot 42 indsigelser kom der under høringsrunden i Danmark. Men på den tyske side af Femern Bælt afleverede hele 12.600 borgere og organisationer i 2016 indsigelser mod planerne om en tunnel mellem de to lande.

Efter mange måneders arbejde med at gennemgå de tusinder af høringsbidrag kan Femern A/S onsdag overrække svar på protesterne til myndighederne i delstaten Slesvig-Holsten. I ringbind fylder de flere hyldemeter.

Det sker med en vis stolthed, lyder det fra konsortiets hovedkvarter i København. 25 tyske rådgiverfirmaer og 150 eksperter har været involveret.
- Det har været en stor mundfuld for os alle, siger projektdirektør Ajs Dam.
- Et projekt som dette omfatter teknik, miljø, sejlads, tunnelsikkerhed, jura. Vi har været ekstremt grundige og forsøgt at forudse alt det, en myndighed har brug for til at skrive en byggetilladelse, siger Ajs Dam.

Femern-forbindelsen bliver med 18 kilometer verdens længste sænketunnel og samtidig den hidtil længste tunnel med både vejtrafik og jernbane. Men projektet er allerede adskillige år forsinket.

Nu udestår først høringsmøder i Tyskland. Dernæst må parterne forvente en retssag af et par års varighed ved Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig.

Sagen ventes rejst af tyske miljøorganisationer, som har været meget aktive for at forhindre det grænseoverskridende trafikprojekt.

Alt tyder på, at byggeriet af tunnelen må skydes til 2020.
- Som det står nu, er vi fra dansk side færdige med arbejdet. Vi mener, vi har taget hånd om de forskellige ting, der kan ske i fremtiden, siger Ajs Dam.

Hvilket år kan forbindelsen indvies?

- I 2028, siger projektdirektøren uden tøven.

I Danmarks Naturfredningsforening (DN) besluttede man på et tidligt tidspunkt, at foreningen ikke ville søge at forhindre Femern-tunnelen, siger direktør Michael Leth Jess.

Miljøerfaringerne fra de faste forbindelser over Storebælt og Øresund blev langt bedre, end græsrødderne frygtede, konstaterer han.
- Vi har ikke kunnet finde noget, der havde miljøskadelige effekter. Vi synes, det har været uhyre grundigt med de miljøredegørelser, man har lavet. Vi har så valgt ikke at bruge kræfter på, at landevejstrafikken bliver øget, klimaeffekterne og så videre, siger Michael Leth Jess.

  • Foto: Femern A/S, arkivgrafik
Annonce
Femern

Medie: 41-årig dræbt i ulykke på Femern-byggeplads

Annonce
Annonce
Lolland

Efterlyser hundeejere: - Man kan virkelig gøre en forskel

112

Det lokale politi får nyt våben: Se det her

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

86.000 danskere er afhængige

Dølle

Dølle-formandens råd: Sådan undgår du kø-kaos

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland-Falster

Refa-formand forarget: - Hvordan pokker kan de drive en virksomhed på den måde?

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Lolland

Vil afværge lokal katastrofe: - Der er et kæmpe arbejde foran os

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Annonce
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen