Tunnelselskabet henviser til, at man blot har genanvendt forudsætningen om 25 års trafikstigning efter tunnelåbningen.
Det er et beregningsteknisk forsigtighedshensyn, når Femern A/S i sine beregninger af tilbagebetalingstiden for den kommende tunnel har forudsat, at der ikke vil være nogen stigning i trafikken efter 25 år.
Og når tunnelen nu først forventes færdig i 2028 - og ikke 2022 som oprindeligt troet, er de 25 år med en gennemsnitlig årlig trafikvækst på 1,4 procent regnet fra 2028.
Det fremgår af et notat, hvor Femern A/S imødegår kritikken om at have indregnet en fiktiv milliardgevinst.
Kritikerne har taget udgangspunkt i, at man hidtil har forventet nulvækst i trafikken i 2047 - 25 år fra den oprindeligt forventede åbning i 2022.
Læs også: Femern-selskab hentede fiktiv milliardgevinst med beregning
- Vi anvender veldokumenterede og velafprøvede metoder, som er lagt frem og forklaret i den finansielle analyse. Det gælder også den aktuelle diskussion, hvor vi netop alene af forsigtighedsgrunde regner med at trafikvæksten ophører 25 år efter forbindelsens åbning. Intet tyder på, det vil blive tilfældet, hedder det i en kort kommentar fra administrerende direktør Claus F. Baunkjær, Femern A/S.
I notatet henvises også til, at med en forventet årlig stigning i trafikken generelt, vil der også være mere trafik i 2028 end i 2022: Den senere tunnel vil åbne med mere trafik end den, der forventes i 2022.
- Tilsammen gør forudsætningen om nulvækst i trafikken efter det 25. driftsår og trafikprognosens beregning af væksten frem mod åbningen af tunnelen, at fastlæggelsen af åbningstidspunktet til år 2028 isoleret set medførte en mindre forbedring af tilbagebetalingstiden, som blev beregnet til omkring et år, hedder det i notatet fra Femern A/S.
Her hedder det også, at der ikke er nogen prognoser eller samfundsmæssige tendenser, der indikerer, at der ikke er vækst efter det 25. åbningsår. Det er udelukkende et beregningsteknisk forsigtighedshensyn.