Politikerne i Folketinget var alle enige om, at det var en historisk beslutning, der blev truffet med Femern-lovens vedtagelse i dag
Historisk, En historisk beslutning. Historisk. Historisk.
Ordet dukkede op igen, igen og igen, da Folketinget torsdag formiddag vedtog den lov, der danner grundlaget for den kommende Femern-forbindelsen.
En historisk beslutning var de enige om. Og blot 20 minutter tog det at lovbehandle loven, inden den klokken 10.25 blev vedtaget. Det skete med stemmerne 104 mod 3 - kun Enhedslisten stemte imod.
Modstander af Femern-forbindelsen, Enhedslistens Per Clausen, fik som den første lov til at træde op på talerstolen, da Folketingets formand Thor Pedersen (V) gav ordet frit klokken 10.05.
Han fremførte, at der havde været fornuft i at lave en ren jernbane-forbindelse - i stedet for at lave en kombineret jernbane- og bilforbindelse.
- Allerede nu kan man konstatere, at trafikunderlaget er lavere end udgangspunktet. Så hvis forbindelsen skal blive en succes, kræver det en stigning i trafikken. Og sker det ikke, vil det blive økonomisk uholdbart.
Omvendt hvis bilstigningen kommer, så er der et øget CO2-udslip. Altså er forslaget til loven i direkte modstrid med dansk trafikpolitik, som man ellers lovpriser i diverse festtaler, fremhævede Per Clausen. Som også advarede om, at den manglende trafik, usikkerheden ved budgetterne samt låntagningen er en cocktail, der kan få økonomien til at skride.
Massivt løft
Socialdemokraternes Magnus Heunicke mente dog, det var et historisk flertal, som kunne glæde sig over beslutningen.
- Broen bliver hundrede procent betalt af brugerne, og det er et massivt løft for transportområdet, og det bliver en klimamæssig gevinst, fremhævede Magnus Heunicke og tilføjede: - De argumenter er så stærke, at vi stemmer for.
Og selv det tidligere bro-kritiske SF kunne ved Pia Olsen Dyhr konstatere, at beslutningen var - historisk.
- Det er første gang, SF stemmer for et større bro-anlæg. Det er historisk, konstaterede Pia Olsen Dyhr.
Som begrundelse nævnte hun miljøet - og de omfattende CO2-besparelser, som broen medfører.
- Og så får vi en brugerbetalt bro, der giver syv milliarder kroner til den kollektive trafik. Det er historisk, at vi investerer så mange penge på jernbanen fra Ringsted til Rødby. Og det er ikke skattepenge - men brugerbetalt. Derfor støttet SF forslaget, sagde Pia Olsen Dyhr.
Og så kom transportminister Lars Barfoed (K) også på banen:
- Det er en historisk beslutning, der vil knytte Norden - og dermed Danmark
- til det europæiske fastland. Det er historisk, og jeg er glad for det brede flertal, sagde Lars Barfoed og sendte omgående en opfordring til at smøge ærmerne op.
- Så nu er det bare om at komme i gang med arbejdet, for i 20018 skal broen stå der, fastslog han.
Og så måtte han også lige kommentere kritikken fra modstanderen Per Clausen:
- Der vil køre biler på broen - og det må Enhedslisten meget undskylde - men folk vil altså gerne køre i biler. Og i løbet af de næste 20 år vil biler sikkert blive drevet af andet brændstof end i dag, og derfor tror jeg ikke, det bliver et klima- eller miljø-problem, sagde Lars Barfoed.
Endelig kom den radikale Johns Poulsen på talerstolen - for lige at genopfriske en af de radikale kæpheste. Nemlig at den østligere forbindelse mellem Gedser og Rostock burde have været løsningen.
- Vi tror, den ville have været en bedre forbindelse, og vi så gerne, at vi tidligere i forløbet havde fået den forbindelse vurderet. Men vi skævede også hurtigt til det politiske billede, at der var en anden løsning, og derfor støtter vi den, sagde Johs. Poulsen.
Inden Thor Pedersen klokken 10.25 kunne konstatere, at loven blev vedtaget og sendes videre til statsministeren til underskrivelse.