Skal den faste forbindelse fra Rødbyhavn til Puttgarden være en bro eller en tunnel? Det er der meget delte meninger om.
I lang tid har den kommende faste forbindelse over Femern Bælt næsten konsekvent været omtalt og afbilledet som en bro. Men er det nu også den bedste løsning?
Som vi fortalte i Folketidende og her på folketidende.dk mandag, så er det slet ikke sikkert, at politikerne vælger en bro. For det kan meget vel vise sig, at en tunnel kan gå hen og blive lige så billig/dyr at bygge som en bro. Og så er spørgsmålet jo, hvilken løsning, der skal vælges?
På folketidende.dk sendte vi i går eftermiddag spørgsmålet videre til jer brugere. Og her er der meget delte meninger om sagen. Faktisk er der helt dødt løb, viser vores afstemning.
Knapt 200 har stemt, og broen og tunnellen har fået næsten lige mange stemmer.
38 procent har stemt for en bro, mens 37 procent helst vil have en tunnel.
Som et tredje alternativ oplistede vi en kombineret bro- og tunnelløsning i stil med den, der i dag kendes fra Storebæltsforbindelsen. Det mener 19 procent af brugerne, vil være den bedste løsning.
Det skal dog nævnes, at denne mulighed foreløbig ikke for alvor har været oppe at vende som en mulighed andre steder, end i afstemningen her på sitet.
De sidste seks procent, som har deltaget i afstemningen, har svaret, at de ikke ved, hvilken løsning der er den optimale.
Først om havlandet år skal Femern Bælt A/S aflevere en indstilling til transportministeren med deres anbefaling til, om man skal bygge en bro eller en tunnel fra Lolland til Fehmarn.