Annonce
Femern

Femern-projekt tog første spadestik på Femern

Ud for Femerns kyst er man godt i gang med projektet. Foto: Claus Hansen

Mandag blev første spadestik på Femern-tunnelen taget på tysk side.

FEMERN Femerntunnel-projektet er nu blevet skudt officielt i gang, også på tysk side.

Den danske transportminister, Benny Engelbrecht (S), Enak Ferlemann fra den tyske forbundsregering, Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og direktøren i Autobahn GmbH, Stephan Krenz, tog første spadestik til projektet på Femern.

Hvor spadestikket på den danske side i begyndelsen af året var digitalt og hver for sig, kunne de ovenstående i går mødes til et rigtigt spadestik på byggepladsen i Puttgarden.

Transportminister Benny Engelbrecht glæder sig over, at der er kommet fart på infrastrukturprojektet i Tyskland.

- Femern Bælt-forbindelsen er et utrolig vigtigt anlægsprojekt for både Danmark og Tyskland, ja, for hele Europa. Det er en milepæl i den efterhånden mangeårige historie om Femern Bælt-forbindelsen, og jeg er glad for, at vi i dag har sat spaden i jorden i Puttgarden, så vi nu arbejder på begge sider mod det fælles mål.

Oprindelig skulle projektet være startet i 2008.

- Det vidner om, som Bernd Buchholz sagde, at vi er tålmodige mennesker i Danmark. Jeg har altid vidst, at den her dag ville komme. Den tyske beslutningsproces er bare langsommelig. Jeg har arbejdet med mange spørgsmål i grænselandet, blandt andet som formand for Sydslesvigudvalget, og været med til at give bevillinger til små projekter om skoler og daginstitutioner til det danske mindretal. Og der må man bare sige, at de små ting som brandgodkendelser, brandsikring og myndighedsgodkendelser: Det er bare langsommeligt i Tyskland. Når det er det på en daginstitution, kan det ikke undre mig, at det også er det på et projekt som det her, fortæller Benny Engelbrecht.

Enak Ferlemann, parlamentarisk statssekretær i Forbundsministeriet for Transport og Digital Infrastruktur, lagde vægt på det afgørende i at fjerne flaskehalse i det europæiske vejnet.

- Femern-tunnelen bliver et af årtiets største og mest betydningsfulde transportinfrastrukturprojekter i Europa. Forbindelsen mellem regionerne København - Malmø og Hamborg, som begge er vigtige i forhold til økonomi og videnskab, gøres betydeligt hurtigere. Således nedbringes rejsetiden i tog fra Hamborg til København til kun to og en halv time, som er et vigtigt signal for jernbanen som transportmiddel i det 21. århundrede, fortæller han.

Til stede var også borgmesteren i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), der også er glad for, at projektet er i gang på den anden side af Femern Bælt.

- Det skaber ro i maven, at tyskerne er i gang og klar. Det var også vigtigt for Femern A/S at vise, at man er klar, og der er god stemning herovre, fortæller han.

Spadestiks-arrangementet lagde ud med taler af statssekretæren og ministrene. Foto: Claus Hansen
Der var stor interesse for spadestikket fra tysk presse. Foto: Claus Hansen
Transportminister Benny Engelbrecht (S) fortalte i sin tale om, at projektet ikke bare er et dansk-tysk projekt, men et europæisk projekt. Foto: Claus Hansen
De fem, der tog de første spadestik, var transportminister Benny Engelbrecht (S) sammen med statssekretæren i Forbundstransportministeriet, Enak Ferlemann, Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og direktøren i Autobahn GmbH, Stephan Krenz. Foto: Claus Hansen
Blandt tyske beslutningstagere har man været forlegen over, at den endelige godkendelse af projektet har trukket ud, fortæller Benny Engelbrecht. Foto: Claus Hansen
Pressefolk fra 15 tyske medier deltog i spadestikket. Foto: Claus Hansen
Borgmestrene fra både Lolland og Femern kommuner var også inviteret. Her er det Holger Schou Rasmussen (S). Foto: Claus Hansen
De fem spader til spadestikket var særligt lavet hos en autolakerer i Oldenburg. Foto: Claus Hansen
Den kommende landindvinding på Femern i forbindelse med projektet er på 13 hektar. Foto: Claus Hansen
På tysk side er selve byggepladsen blevet gjort klar. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
Claus Hansen Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
  • Ud for Femerns kyst er man godt i gang med projektet. Foto: Claus Hansen
  • Spadestiks-arrangementet lagde ud med taler af statssekretæren og ministrene. Foto: Claus Hansen
  • Der var stor interesse for spadestikket fra tysk presse. Foto: Claus Hansen
  • Transportminister Benny Engelbrecht (S) fortalte i sin tale om, at projektet ikke bare er et dansk-tysk projekt, men et europæisk projekt. Foto: Claus Hansen
  • De fem, der tog de første spadestik, var transportminister Benny Engelbrecht (S) sammen med statssekretæren i Forbundstransportministeriet, Enak Ferlemann, Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og direktøren i Autobahn GmbH, Stephan Krenz. Foto: Claus Hansen
  • Blandt tyske beslutningstagere har man været forlegen over, at den endelige godkendelse af projektet har trukket ud, fortæller Benny Engelbrecht. Foto: Claus Hansen
  • Pressefolk fra 15 tyske medier deltog i spadestikket. Foto: Claus Hansen
  • Borgmestrene fra både Lolland og Femern kommuner var også inviteret. Her er det Holger Schou Rasmussen (S). Foto: Claus Hansen
  • De fem spader til spadestikket var særligt lavet hos en autolakerer i Oldenburg. Foto: Claus Hansen
  • Den kommende landindvinding på Femern i forbindelse med projektet er på 13 hektar. Foto: Claus Hansen
  • På tysk side er selve byggepladsen blevet gjort klar. Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • Claus Hansen Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
Annonce
Femern

Medie: 41-årig dræbt i ulykke på Femern-byggeplads

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Refa-formand forarget: - Hvordan pokker kan de drive en virksomhed på den måde?

Lolland

Vil afværge lokal katastrofe: - Der er et kæmpe arbejde foran os

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Politik

Lollik bliver spidskandidat

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Lolland

Ingen parterapeut: Minister afviser at løse byrådskrise

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Sport

Chok dagen efter semifinaleplads: NFH skal have ny træner i 2025

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt