Kapløbet startet om hvem der skal lave el og mekanik i Femern Bælt-tunnelen
Femern A/S har prækvalificeret fire store internationale konsortier til at konkurrere om opgaven med at udstyre Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland med avanceret teknologi og elektronik til 5,5 milliarder kroner.
Man kan ved selvsyn se, at byggeriet af verdens længste sænketunnel er godt i gang ved Rødbyhavn. Om to år ventes det, at arbejdet er så langt, at el-arbejde i tunnelen kan gå i gang. Og det arbejde er netop sendt i udbud.
Det omfattende udbud stiller store krav til konsortierne dels inden for styresystemer og software, dels for de fysiske installationer i tunnelen. Styresystemerne og softwaren skal kunne overvåge og kontrollere de mange elektriske og mekaniske installationer i tunnelen og sikre en effektiv drift og vedligeholdelse.
Fire konsortier har kvalificeret sig til det videre forløb frem mod en endelig tildeling af opgaven.
- Vi er meget tilfredse med de konsortier, der har stillet sig til rådighed for den udfordrende teknologiopgave, siger adm. direktør i Femern A/S, Claus F. Baunkjær.
De fire konsortier er ABB-Saipem - Braveco - Femern Technical Contractors og SICE-Cobra, hvor de to først nævnte har danske støtteenheder
Som en del af udbudsprocessen vil Femern A/S lægge afgørende vægt på tilbudsgivernes evne til at sikre, at Femern-tunnelen fremtidssikres med grønne og klimavenlige løsninger.
Femern A/S forventer at modtage et foreløbigt tilbud fra de bydende inden udgangen af 2021 og et endeligt tilbud i midten af 2022. Tildeling af kontrakten ventes at finde sted i efteråret 2022 med opstart af installationsarbejderne i starten af 2023.