Annonce
Femern

Danmarkshistorie: Har udgravet 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand

Femern Bælt-tunnelen kommer til at bestå af i alt 79 elementer, der er 217 meter lange og vejer 73.500 ton. Nu er renden, elementerne skal ligge i, færdig. Foto: Femern A/S
Hele 15 millioner kubikmeter materiale har FBC fjernet fra havbunden.

Den 18 kilometer lange rende tunnelelementerne skal ligge i, står nu færdig. Og som alt andet ved det gigantiske Femern-projekt, er det astronomiske tal, vi er oppe i.

Hele 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand har det hollandske konsortium FBC fjernet for at gøre plads til alle elementerne, hvilket ifølge Pedro da Silva Jørgensen, teknisk vicedirektør i Femern A/S, gør det til den "ubetinget største udgravning i Danmarks historie"

- Det har været en vanskelig opgave. Undergrunden mellem Danmark og Tyskland er en kompleks blanding af forskellige jordarter fra sand til hårdt moræne-ler. Det har givet nogle spændende udfordringer undervejs, som det er lykkedes at løse i samarbejde med vores entreprenører. Derfor er vi glade og stolte over, at vi nu er i mål, siger den tekniske vicedirektør i en pressemeddelelse fra Femern A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Enorme granitblokke

I de sidste tre år har FBC, der består af selskaberne Boskalis og Van Oord, fjernet de mange millioner kubikmeter materiale. Og i den mest intense fase af arbejdet har en flåde på 70 fartøjer arbejdet med renden.

Enorme granitblokke fra istiden har de mange arbejdsfartøjer blandet andet kæmpet sig igennem for at skabe tunnelrenden. Den største af dem vejede intet mindre end 70 ton.

Og flåden bestod blandt andet af rendegravere, specialudviklede gravepontoner og specialfartøjer til at rydde kampesten.

- På alle disse fartøjer foretog vi nødvendige forbedringer for at håndtere de vanskelige jordtyper på store dybder og få arbejdet gjort til tiden. Under hele projektet var sikkerheden for vores medarbejdere og underleverandører i højsædet, og vi er derfor ikke kun stolte og begejstrede over færdiggørelsen af tunnelgraven, men også over, at vi for nylig har opnået en stor milepæl inden for sikkerhed, siger Bart Pröpper, projektdirektør for FBC, i pressemeddelelsen

Størstedelen af den udgravede jord kommer til at ligge bag digerne ved Rødbyhavn, hvor der i fremtiden kommer til at var erstatningsnatur og rekreative områder.

  • Femern Bælt-tunnelen kommer til at bestå af i alt 79 elementer, der er 217 meter lange og vejer 73.500 ton. Nu er renden, elementerne skal ligge i, færdig. Foto: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Falster

Lokal restauratør bestormet med henvendelser efter prisregn

Lolland

Statsministeren fremhæver Lolland: - Det er helt og aldeles uretfærdigt

112

Tre betingede frakendelser: Kørte 100 km/t i 50-zone

Lokal nyt

Har du styr på din stemme? Tag vores kandidattest her

Lolland

Kæmpe nedtur efter afsløringer: Forlader alle poster

Lolland

Kommunen siger nej - men de nægter at give op: Har es i ærmet

Lolland

Ex-formand om svindel-anklager: Taget ud af kontekst

Guldborgsund

"Flere begyndte at græde," da de fik den nedslående besked

Sport

Mark O. Madsen scorer bestyrelsespost i lokal fodboldklub

Lolland

Trængsel før åbning: Kilometerlang parkeringskø

Lolland

Borgmester efter TSØ-uro: Vi bakker fortsat op

Udland

Trump-advokat: Se bort fra slibrige detaljer

Guldborgsund

Simon står helt alene: Går imod alle andre borgmestre

Erhverv

Virksomhed på vej til Nakskov: Forventer at ansætte 80-90 medarbejdere

112

22-årig sigtet for drabsforsøg efter knivstikkeri

Annonce
Annonce
Lolland

Efter svindel-anklager: Nu reagerer TSØ's nye formand

Guldborgsund

Falstring nomineret til nordisk musikpris

Indland

Datatilsynet med alvorlig kritik i sag om nedbrud af NemID

Lolland

Kommune: Fejl på udsendte ejendoms-skattebilletter

Lolland

Problemer med lokalbanen: Indsætter togbusser

Samfund

Fængsel på jagt efter særlige bøger

Guldborgsund

Rockerhistorie på Falster: Da rygmærkerne indtog den lille landsby