Rigsrevisionen rekvirerede flere tusinde sider fortrolige dokumenter om økonomien bag Femern-tunnelen, skriver Finans.
Rigsrevisionen rekvirerede flere tusinde sider fortrolige dokumenter om økonomien bag Femern-tunnelen, før en hidtil ukendt undersøgelse af danmarkshistoriens største anlægsprojekt blev sat på pause i juni sidste år.
Det viser aktindsigtsdokumenter, som nu får to af Folketingets statsrevisorer på banen, skriver Finans.
Villum Christensen (LA) og Frank Aaen (EL) vil have en detaljeret forklaring på, hvorfor Rigsrevisionen i netop denne sag har valgt at stille en forundersøgelse i bero.
- Det er jo danmarkshistoriens største anlægsprojekt, der har været plaget af mange forsinkelser og store problemer. Jeg vil gerne have sikret mig, at udenforstående ikke har været part i at få stillet forundersøgelsen i bero, siger Villum Christensen til Finans.
En række uvildige eksperter har kritiseret, at beslutningsgrundlaget for Femern-projektet har været mangelfuldt. Forligskredsen har afvist kritikken, men nu viser det sig altså, at Rigsrevisionen i det skjulte indledte en undersøgelse af projektet, hvor den danske stat har 62 milliarder kroner på højkant.
Det skete i november 2017, men i juni sidste år trykkede rigsrevisor Lone Strøm pludselig på pauseknappen af hensyn til timingen af den tyske myndighedsgodkendelse og den forventede efterfølgende retssag.
Aktindsigtsdokumenter viser dog, at Rigsrevisionen forinden blev præsenteret for mindst to notater om risikoen ved en rigsrevisionsundersøgelse, og ifølge flere kilder med kendskab til den politiske proces har Transportministeriet været stærk modstander af en undersøgelse.
Professor på Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh har længe efterspurgt en undersøgelse af usikkerhederne i projektet. Han mener dog, at det kan være fornuftigt at træde på bremsen, fordi projektet står foran en stor retssag i Tyskland, skriver Finans.