Ekstra sejladssikkerhed under tunnelbyggeriet.
FEMERN BÆLT Forud for byggeriet af Femern Bælt-tunnelen forbereder Femern A/S sig på flere områder på at leve op til myndighedernes skrappe krav til sejladssikkerheden under anlægsarbejdet. Således skal der lejes en bugserbåd, der under byggeriet skal være klar til fysisk at korrigere kursen på skibe, som er på gale veje under passagen af Femern Bælt.
Samtidig er der ved Westermarkelsdorf i det nordvestlige hjørne af Fehmarn ved at blive opført et nyt "fyrtårn", et 24 meter højt radartårn. Det skal indgå som en del af overvågningen af Femern Bælt i forbindelse med det VTS-system, der gør det muligt at holde skarpt øje med skibstrafikken.
Når Femern A/S nu sender lejen af bugserbåd med besætning i udbud, er det yderste led i de muligheder, VTS-vagten har for at gribe ind overfor skibe på forkert kurs under passagen af Femern Bælt.
VTS-systemet styres fra Travemünde i Tyskland, og hvis der her eksempelvis fra det nye radartårn i Westermarkelsdorf afsløres potentiel fare, er første trin et opkald til skibet på forkert kurs. Hvis det ikke medfører korrektion af kursen, er næste trin, at de VTS-vagtskibe i bæltet, der er en del af alarmsystemet, sejler hen til den formastelige for med horn, lys og megafon at forsøge at få kontakt.
Den indlejede bugserbåd er så sidste udvej, hvis heller ikke vagtskibet lykkes med at få korrigeret kursen. Så skal bugserbåden fysisk skubbe til skibet på vej ind i farezonen for på den måde at få det væk fra det, skibet måtte være på vej til at kollidere med.
Denne sidste sikkerhedsforanstaltning er anslået til en pris på godt 120 millioner kroner.