Hvis de igangværende undersøgelser viser, at den gamle Storstrømsbro ikke kan gøres anvendelig til fremtidens togtrafik, bliver den formentlig ikke erstattet af en tunnel.
- Tunnelløsningen forventes at være dyrere end en bro. Men det er ikke noget vi er 100 procent sikre på, og derfor skal vi også undersøge perspektiverne i en tunnelløsning. Det betyder, at vi skal finde frem til en sammenligningspris, der kan holdes op mod prisen på en broløsning, siger områdechef Martin Munk Hansen, Banedanmark.
Ud over prisen har en tunnelløsning også det problem, at den skal længere ned end en bro skal op. Det giver stejlere stigninger, og det har betydning når fremtidens godstog skal passere. Således har Storebæltsforbindelsen af og til været ude for, at godstog har vanskeligheder ved at komme op af tunnelen.
Hvis det som forventet viser sig, at en tunnelløsning ikke kan konkurrere med en eventuel ny bro, vil der ikke blive arbejdet videre med den mulighed, hvis politikerne til sommer beslutter sig for en ny Storstrømsforbindelse.
Femern
Tunnel næppe løsningen
Annonce
Seneste nyt
-
Næstvedere opfordres til at blive inden døre under brand
-
Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF
-
Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd
-
Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang
-
Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC
-
Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere
-
Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til
-
Frank fra Kastaniegaarden til topmøde
-
- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre
Annonce