Rødbyhavn er pludselig topkandidat til at huse en tunnelelement-fabrik til Femern Bælt-forbindelsen.
En EU-dom, der vedrører et helt andet projekt, kan vise sig at få afgørende betydning for Femern A/S' valg af produktionssted: Dommen fastslår, at et produktionssted skal medtages i VVM-redegørelsen for det anlægsprojekt, det skal bruges til.
- Nu har vi travlt med at spørge til miljøoplysninger fra de 22 steder herhjemme og i udlandet, der har meldt sig som interesserede i at huse et produktionssted, fortæller pressechef Karsten Holmegård, Femern A/S.
Har man ikke i forvejen de omfattende miljøredegørelser, der kræves, er løbet kørt: Det vil tage to år, inden de krævede miljøundersøgelser kan være på plads, og det er for sent i forhold til byggeprocessen.
Hos Femern A/S kan man ikke at oplyse noget om de foreløbige svar, men både når det gælder Rødbyhavn og Puttgarden er der i forbindelse med miljøundersøgelserne til selve den faste forbindelse gennemført de nødvendige undersøgelser på landområderne på Fehmarn og Lolland. Dermed vil de to steder kunne opfylde kravene til at komme med i den egentlige VVM-redegørelse for den faste forbindelse - sådan som EU-dommen dikterer.