Tysk presse fortæller om hemmelig liste over tyske trafikprojekter, der skal droppes - herunder de to spor til Fehmarn.
Manglende finansiering på den tyske side, sår nu tvivl om, hvorvidt man vil være i stand til at levere de aftalte trafikale udbygninger, der skal retfærdiggøre etableringen af en fast forbindelse over Femern Bælt.
"Konsekvenserne af den trængte tyske økonomi kan vise sig at være en lappeløsning, der udvander de trafikale fordele ved Femern Bælt-forbindelsen," hedder det i pressemeddelelse fra Malte Siegert fra “Aktionsforbundet mod en fast forbindelse over Femern Bælt”.
Frankfurter Rundschau er kommet i besiddelse af en hemmelig liste fra Deutsche Bahn, som indeholder en række anlægsprojekter, der ifølge selskabet må droppes eller udsættes som følge af den trængte økonomi.
Ud over en lang række nationale trafikprojekter i Tyskland står også oplandsforbindelserne til Femern Bælt-broen på listen over de projekter, som savner finansiering. Flere tyske medier har fulgt op på historien, og både regeringen og DB er udsat for massiv kritik.
Flere tyske politikere og repræsentanter for Deutsche Bahn benægter, at listen findes, men den florerer altså i medierne. Ifølge Franchfurter Rundschau har Forbundsregeringen og delstatregeringerne lovet både borgere, virksomheder og nabolande for meget, når det gælder udbygningen af det tyske skinnenet.
- Det ved både politikere og baneledelse, og alligevel forblænder de borgerne med nye drømmeslotte, siger trafikeksperten Michael Holzhay fra rådgiverfirmaet KCW til Frankfurter Rundschau.
Trafikminister Peter Ramsauer har ifølge bladet Ingeniøren skyndt sig at dementere sit kendskab til liste over urealistiske tyske jernbaneprojekter.
- Sikke en gang vrøvl og ballade, sagde han i parlamentet.
Men det får ikke kritikken til at forstumme i Tyskland. Allianz pro Schiene, der rummer en række tyske jernbaneorganisationer, konstaterer ifølge Ingeniøren således, at »nu er katten lukket ud af sækken«. Formand Klaus-Dieter Hommel kalder det »pinligt og uacceptabelt«, at Tyskland vil løbe fra aftalen med Danmark om jernbanen til Femern-broen og fra aftalerne med andre lande om andre banestrækninger.
Aftalen med tyskerne om den faste forbindelse siger, at tyskerne skal have udbygget strækningen fra Fehmarn til Lübeck med to spor inden år 2025, hvilket er syv år efter, at den faste forbindelse ventes færdig. Undtaget er dog broen fra Fehmarn til det tyske fastland, der fortsat kun vil have et spor.