Selvom forretningsmanden Per G. Braathen har budt på luftfartsselskabet SAS' norske datterselskab Widerøe, er der næppe en hurtig handel på vej.
For buddet skal snarere ses som et forhandlingsoplæg, vurderer SAS-ekspert og senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.
- Det kan være en langstrakt proces. De købere, der eventuelt er, vil nok give deres første bud som et oplæg til forhandling snarere end et bud, som SAS vil acceptere med det samme, siger han og understreger samtidig, at salget er afgørende for SAS:
- Det er ekstremt vigtigt at få solgt Widerøe. Det er en helt integreret del af SAS' plan for at undgå konkurs. Jeg tror også, at det kan lade sig gøre at få det solgt, men jeg er mere bekymret for, om man kan få den pris, man vil have for selskabet, fortsætter han.
Han henviser til, at et frasalg af SAS Ground Handling og den overskudsgivende guldklump Widerøe ifølge SAS' overlevelsesplan skal indbringe omkring to milliarder kroner - langt størstedelen fra Widerøe.
- Køberne har nogle ganske gode forhandlingsmuligheder, for de ved, at det her er et selskab, som SAS bliver nødt til at sælge, påpeger Jacob Pedersen.
Rigmanden Braathen sagde allerede i november, at han var interesseret i at købe det norske selskab, og han ser stort potentiale i Widerøe, hvis han vinder budkampen.
- Jeg tror, vi kunne blive en god ejer af Widerøe - til gavn for SAS som fremtidig samarbejdspartner - og vi kan udvikle Widerøe som en regional spiller sammen med vores flyselskab i Sverige, lyder det fra Braathen i en e-mail til erhvervsmediet E24.
Braathen, der i forvejen blandt andet ejer det svenske luftfartsselskab Malmø Aviation, er ikke den eneste, der er interesseret i Widerøe. Ifølge E24 er både selskaberne Flybe samt Torghatten ASA muligvis også potentielle købere.
/ritzau/