Carlsberg er parat til at gå ind i markedet i Myanmar, det tidligere Burma. Det vil ske sammen med en partner, fortæller administrerende direktør Jørgen Buhl Rasmussen på mandagens telekonference efter offentliggørelsen af årsregnskabet.
- Vi er senest gået ind i det spændende marked i Myanmar med en partner, siger direktøren ifølge Ritzau Finans.
Asien er en markant vækstmotor for Carlsberg, der da også kunne rapportere solid vækst for 2012 i regionen.
Antallet af solgte hektoliter - den såkaldte ølvolumen - voksede ni procent for helåret og fire procent for kvartalet - primært Indien, Cambodja, Vietnam, Laos, Nepal og Malaysia voksede kraftigt, oplyser Carlsberg.
Inklusive opkøb og akkvisitioner steg ølvolumen 19 procent i Asien på årsbasis og ni procent i fjerde kvartal i forhold til samme kvartal sidste år.
Nettoomsætningen for Asien steg 19 procent fra 2011 til 2012. I fjerde kvartal af 2012 i forhold til 2011 steg nettoomsætningen 21 procent.
Inklusive opkøb steg nettoomsætningen 33 procent til 9,1 milliarder kroner for helåret og 20 procent til 2,0 milliarder kroner i fjerde kvartal i forhold til samme periode 2011.
Den administrerende direktør fremhæver specielt vækst på fire procent i Kina, 18 procent vækst i Indokina og på 45 procent i Indien, der nu har krydset en million hektoliter.
Myanmars militærstyre har i det seneste år løsnet jerngrebet om landet med begyndende reformer og valg. Det har fået EU og USA til at lempe de økonomiske sanktioner mod landet, og det åbner nye muligheder for udenlandske virksomheder.
I december 2012 rejste en dansk erhvervsdelegation for første gang til Myanmar.
Landet har 60 millioner indbyggere og venter selv en årlig økonomisk vækst på fem procent.
/ritzau/