Flyselskabet Cimber Sterling vil skille sig af med omkring 200 medarbejdere frem til udgangen af oktober. Det sker som led i en forenkling af forretningen, fremgår det af en meddelelse til Københavns Fondsbørs.
Der er tale om en nedskæring på omkring en fjerdedel af arbejdsstyrken, som i dag er på ca. 890 ansatte. Selskabet har indledt forhandlinger med medarbejdernes organisationer.
- Nedskæringen hænger sammen med en tidligere beslutning om at afvikle trafik med vores fire Boeing 737-fly, forklarer Jan Palmér, direktør i Cimber Sterling, til Ritzau.
De fire fly har været brugt på turisttrafik til Sydeuropa, men her er selskabet ikke konkurrencedygtigt. Når flyene forsvinder, skal alt personale, der har arbejdet i denne del af selskabet, også væk.
Ifølge Jan Palmér gælder nedskæringen ansatte på tværs af faggrupper i hele selskabet.
- For grupper som piloter, kabinepersonale og mekanikere er det ret enkelt at koble de ansatte til flyene. Inden for administration og salg er det sværere. Men alle omkostninger i forbindelse med Boeing 737-trafikken skal væk, når vi afskaffer disse flyvninger, siger Jan Palmér.
Man skal være færdig med processen til november, hvor Boeing-flyvningerne ophører. Til gengæld er Cimber Sterling nødt til at "flyve færdig" med de opgaver, som man allerede har solgt.
Beskæringen vil sætte sig i form af en lavere omsætning i selskabet. Modsat trækker, at Cimber Sterling vil forsøge at starte ny trafik op i sit nye fokusområde, regional trafik i Norden.
- Spørgsmålet er, hvor hurtigt vi kan udvikle ny trafik inden for det område. Nu skal vi igennem denne forandring først med det mål at blive overskudsgivende, siger Jan Palmér.
En del af Cimber Sterlings fremtid vil ligge i et tættere samarbejde med det svenske søsterselskab Skyways.
/ritzau/