Efter massiv kritik af Dansk Banks nye reklamekampagne New Normal har storbanken besluttet at fjerne det mest kontroversielle billede - nemlig det af en ung mand, som tilsyneladende tilhører den antikapitaliske protestbevægelse mod storbankerne.
- Vi har i dag besluttet at fjerne den del af vores reklamekampagne, der viser billeder, der forestiller Occupy Wall Street-bevægelsen, siger kommunikationsdirektør Eva Hald i en mail til Ritzau.
- Det gør vi, fordi vi har fået en del negative reaktioner fra folk, der mener, vi misbruger Occupy-navnet.
- Det har ikke været intentionen, og det beklager vi. Vi inviterer derfor repræsentanter fra Occupy-bevægelsen til dialog, siger Eva Hald.
Danske Banks kampagne New Normal har været massivt eksponeret i de danske medier i den seneste uger både som reklamefilm, på nettet og i aviserne.
Under sloganet En ny normal kræver nye standarder viser banken en række sekvenser i en reklamefilm, for eksempel to kvinder der kysser, et isbjerg der smelter, et lille barn med en iPad, en handicapløber med kunstige ben og stenkastende demonstranter.
Kampagnen har også helsides avisannoncer - for eksempel med den unge mand, der har en dollarseddel med teksten "Occupy" sat fast over munden med gaffatape.
Det har skabt debat også internationalt, at banken bruger netop den antikapitaliske Occupy Wall Street-bevægelse i sit reklamefremstød.
Bevægelsen opstod sidste år i USA som en protest mod finanskrisen og den globale finanssektor, som Occupy-bevægelsen holder ansvarlig for krisen, men har bredt sig over hele verden.
- Hensigten med vores kampagne er at vise, at verden forandrer sig markant, og at vi som bank tilpasser os den udvikling. Vi er blandt andet opmærksomme på kritikken af bankerne, og Occupy-bevægelsen er et billede på den kritik, siger Eva Hald.
Kampagnen har ikke mindst vakt furore på bankens Facebook-side og andre fora på internettet, hvor den debatteres livligt, ligesom den har affødt en række satiriske modsvar, der florerer på YouTube og Facebook.
- Hallo, bank-typer, vil I have os til at tro, at I nu vil være en slags samfundsgavnlig institution frem for en indtjeningsfokuseret forretning? Og tror I, vi allerede har glemt, at I som en del af bankvæsnet er en af überskurkene i den situation, verden befinder sig i nu, skriver en Facebook-bruger blandt andet på bankens profil.
Danske Bank fortsætter kampagnen - som kører i flere lande - i en tilrettet version, oplyser banken.
/ritzau/