Danske Banks jagt på indtjening kan komme til at gå ud over de flere hundrede tusinde danskere, som i dag ikke betaler en krone for at være kunde i banken. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten fredag.
Det drejer sig blandet andet om de såkaldte 24/7-kunder, som kun har en lønkonto i banken, og for hvem Visa/dankort, MasterCard, netbank og valutaveksling er gratis.
Banken, der har godt to millioner privatkunder, overvejer, hvordan den kan gøre op med gratisprincippet for i stedet at forkæle de kunder, som samler alle deres finansielle forretninger i banken.
- Vi kommer til at fokusere mere på de kunder, som ønsker at benytte flere af vores produkter.
- De får selvfølgelig et konkurrencedygtigt produkt, og vi får mere forretning med dem og kan dermed øge indtjeningen per kunde. Det er i den retning, bankforretningen går, siger Marlene Nørgaard, privatkundedirektør i Danske Bank.
Hun erkender, at strategiændringen, som formentlig bliver meldt ud senere på året, kan komme til at koste kunder.
John Norden, administrerende direktør i Mybanker.dk., mener, det er naturligt at skrue op for priserne.
- Danske Bank er i indtægtskrise, og de største indtægter kommer fra kunderne, forklarer han.
Men storbankens strategi kan blive et langt sejt træk, mener bankhistoriker og professor på Copenhagen Business School Per H. Hansen.
- Banken skal passe på med ikke at støde for mange kunder. Danske Bank har det med at møde såvel folkelig som politisk modstand, hvis den indfører gebyrer og hæver priserne for de såkaldt dårlige kunder markant, siger han til Jyllands-Posten.
/ritzau/