Mens Danske Banks stenrige storaktionær, Mærsk, gnider sig i hænderne over, at Danmarks største bank er blevet 13 milliarder kroner mere værd på aktiemarkedet siden Eivind Kolding tiltrådte som ny topchef for et år siden, er bankens omdømme under Kolding bombet i stykker.
Rentestigninger, en katastrofal reklamekampagne og senest nye gebyrer til private kunder kombineret med talrige fyringer og kasselukninger har ført til, at Danske Banks image er styrtdykket.
Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet Yougov har foretaget for Ekstra Bladet.
15. februar sidste år, hvor Eivind Kolding indtog hjørnekontoret i Danske Bank, havde banken en noget tvivlsom faktor på 5,8 i det såkaldte brandindeks.
Men siden Eivind Kolding tog fat, er det gået fra dårligt til katastrofalt, så Danske Banks image nu er helt nede under gulvbrædderne med en faktor på -15,5.
En virksomhed med et blot nogenlunde renommé burde ligge på det modsatte tal med positivt fortegn. Og der er en årsag til, at Danske Bank under den nye direktør er blevet voldsomt upopulær.
- Danske Bank burde ligge øverst i hierarkiet herhjemme, men banken er blevet symbolet på finanskrisen, og der har desværre været for mange dårlige historier især det seneste år, siger manager hos Yougov, Lars Gylling og fortsætter:
- Andre banker i Norden har været gennem det samme, men de er kommet ovenpå. Det er Danske Bank ikke endnu, og det her vil komme til at gøre ondt et stykke tid endnu, siger Lars Gylling til Ekstra Bladet.
Mikkel Korntved, der er seniorrådgiver og ekspert i kunderelationer ved Royalty Group, er enig.
- Danske Bank og Eivind Koldings problem er, at de ikke har været gode nok til at forklare sig for hr. og fru Danmark. Og mange vil mene, Eivind Kolding selv har været meget usynlig og ladet andre stille op til tæsk, siger han.
/ritzau/