Velhavende kinesiske kunder lægger hvert år millioner af kroner i Københavns mest eksklusive butikker. Men kineserne finder ikke selv vej til forretningerne.
Butikkerne bliver nemlig bedt om at betale en række kinesiske guider en procentdel af salgsindtægterne - ellers finder kineserne et andet sted at handle, skriver Berlingske.
Guiderne fungerer på den måde som mellemmænd, og de kræver typisk mellem fem og 10 procent af den omsætning, som de kinesere, de fører ind i forretningerne, skaber.
- Det er en forudsætning for overhovedet at komme i dialog med kinesiske kunder, at man betaler guiderne. Det er meget udbredt, siger Stig Andersen, der direktør i Klarlund, en af landets mest eksklusive smykke- og urforretninger, til Berlingske.
Han erkender, at Klarlund betaler de kinesiske guider mere end fem procent af den omsætning, som turistgruppens salg sikrer.
Der er god grund til at flere butikker går med til at betale mellemmændene:
I 2011 shoppede kinesiske turister momsfrie varer i Danmark til en værdi af 200 millioner kroner, og i flere af de eksklusive butikker stammer 50 procent af omsætningen fra kinesiske kunder.
Ifølge Konkurrencestyrelsen er der ikke noget ulovligt i, at butikkerne indgår aftaler med de kinesiske mellemmænd.
Men turistforeningen Wonderful Copenhagen mener dog, at aftalerne er et skråplan.
- Det er ikke et fænomen, som jeg ønsker til København, siger Peter Rømer Hansen, udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen, til Berlingske.
Heller ikke direktøren for brancheforeningen Dansk Detail, Jens Birkeholm, er begejstret. Han mener, at butikkerne bør droppe aftalerne.
/ritzau/