Fisk og skaldyr er i sig selv sunde - men nu skal en landsdækkende kampagne også gøre danskerne opmærksomme på, at en fisk ikke bare er en fisk. Den skal være MSC-certificeret.
Detailkæder, der dækker 97 procent af det danske marked, skal gøre det blå mærke MSC-mærke kendt. Mærket er en garanti for, at fisk kommer fra en sund bestand, og at den er fanget med omtanke for havmiljøet.
Det er detailkæderne SuperGros, Coop og Dansk Supermarked, der har indgået et historisk samarbejde med Danmarks Fiskeriforening og MSC. Og enden bliver flere MSC-mærkede fisk i supermarkeder som SuperBest, Kvickly og Netto.
- Vi glæder os over, at vi har været i stand til at arbejde sammen så bredt. Vi er sikre på, at mange, som i dag allerede køber masser af fisk, vil tage det bæredygtige alternativ til sig, siger Søren Bo Christensen, indkøbschef, Dansk Supermarked.
Allerede i dag er totredjedele af de danske landinger af spisefisk MSC-mærkede. Og værdien af MSC-mærkede vildfangede fisk er på næsten en milliard kroner om året, oplyser formanden for Danske Fiskeres Producent Organisation, Kurt S. Madsen.
- Det svarer til den samlede produktion af økologiske landbrugsvarer i Danmark. Det skal vi sørge for at få udbredt og fortalt, så langt flere end i dag vælger at købe miljømærkede fisk, siger han i en kommentar til samarbejdet.
Professor i forbrugerstudier Søren Askegaard, Syddansk Universitet, siger, at det er en udfordring at få forbrugerne til at købe bæredygtige fisk. De er nemlig ikke sundere end konventionelt fangede fisk.
- Det er en stor udfordring at forklare forbrugerne, hvad de ikke kan se og mærke. Ifølge FN er 85 procent af verdens fiskebestande fisket til grænsen eller over og er måske ved at uddø. Men det er svært for forbrugerne at forholde sig til, siger han.
/ritzau/