Kun en ud af otte bankkunder har været i banken inden for den seneste måned - og næsten fire ud af 10 har ikke været der det seneste år. Det viser en undersøgelse, som instituttet Epinion har foretaget for Nykredit.
Dertil kommer, at ni procent aldrig har været i banken for at holde møde med en rådgiver.
Ifølge økonom i Nykredit Johan Juul-Jensen viser undersøgelsen formentlig, at et stigende antal danskere i dag tjekker saldo og overfører penge hjemme fra dagligstuen via deres netbank.
- For ikke så mange år siden stod man pænt i kø på posthuset eller i banken for at få lov til at betale sit kontingent til skakklubben eller mødte op mellem klokken 10 og 16, hvis man ville vide hvor mange penge man havde stående på sin konto. De dage er forbi, siger Johan Juul-Jensen.
I stedet vælger kunderne at benytte netbank og blandt andet kontakte banken, når de selv har fri - altså efter klokken fire om eftermiddagen.
Siden netbankens indtog i Danmark er antallet af danske bankfilialer reduceret med en femtedel fra knap 2200 i 1999 til nu ca. 1600.
Johan Juul-Jensen peger dog på, at man fortsat bør sikre sig rådgivning, selv om man nu i højere grad klarer den daglige økonomi selv.
Noget tyder på, at danske bankkunder ikke benytter sig nok af de rådgivningsmuligheder, de har.
- For eksempel kan vi se, at danske bankkunder fortsætter med at spare op på lavrentekonti. Her kunne elementær rådgivning sikre dem et merafkast blot ved at flytte pengene til en konto med samme sikkerhed, men højere rente, siger Johan Juul-Jensen.
/ritzau/