Klodsproducenten Lego kommer ind som nummer et, når danskerne skal pege på det selskab de helst så blive noteret på Københavns Fondsbørs.
Det er nettjenesten Nordnet, der har lagt spørgsmålet ud til godt 1000 danskere.
Lego får hele 27 procent af de udspurgte bag sig. Dermed er der langt ned til nr. to på listen, Danfoss, der får syv procent af stemmerne.
- Hvis jeg hed Kirk Kristiansen, ville jeg nok både være stolt og lidt fristet, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.
Han mener, at opbakningen ville sikre et imponerende resultat ved en aktieemission.
At Lego står så stærkt, kommer ikke bag på brandingeksperten Nikolaj Stagis, der har fokus på Lego i en ny bog om virksomheders identitet.
Han mener, at Legos flotte økonomiske comeback de senere år er en del af forklaringen.
- Men en del, tror jeg også, skyldes, at man har arbejdet fokuseret med virksomhedens identitet: hvem er vi, og hvad er vi gode til, siger Nikolaj Stagis.
Det stærke brand og den stærke identitet sikrer Lego en solid placering i danskernes bevidsthed. Og det går mange år tilbage.
- Lego har mange voksne fans, der går meget op i Legos produkter. Legos identitet er så stabil over så lang tid, at vi kan huske det fra barndommen, siger Nikolaj Stagis.
Han er ikke sikker på, at en børsnotering vil være en god idé.
- Jeg ville være nervøs for Legos identitet. Virksomheden har en styrke i familieejerskabet og Billund. Og Legos topchef Jørgen Vig Knudstorp har fremhævet det vigtige i, at han forretningsmæssigt passer så godt sammen med ejerfamilien, siger Nikolaj Stagis.
I Nordnet kalder man det interessant, at skandaleombruste Dong Energy ligger højt på listen med seks procent af stemmerne.
- Samtidig er det bemærkelsesværdigt, at så lille en del af danskerne er entusiastiske i forhold til at se ISS på børsen, siger Max Gandrup, Nordnet.
ISS får en procent af stemmerne.
/ritzau/