Danskernes hang til at købe tøj, sko og dagligvarer falder for fjerde måned i træk.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser således, at detailsalget faldt med 0,1 procent i februar 2012 sammenlignet med januar måned. Dermed er detailsalget faldet med 0,9 procent siden oktober sidste år.
Hos Dansk Erhverv ærgrer chefkonsulent og økonom Mira Lie Nielsen sig over faldet.
Hun havde nemlig forventet en lille stigning, fordi de seneste måneder har budt på flere lyspunkter i nøgletallene - blandt andet faldende ledighed og stigende eksport.
Når tallene alligevel viser et fald, forklarer hun det med danskernes tøvende købelyst.
- Det er et tegn på, at danskerne stadig er tilbageholdne og ikke bruger de penge, som vi ved, at de har, siger Mira Lie Nielsen og tilføjer:
- Men samtidig kan man sige, at det ikke er et voldsomt fald, og detailhandlen ser ud til så småt at stabilisere sig. Og det kan jo give håb for, at der sker en forbrugsfremgang i år trods det lille fald i februar.
Og der er brug for en fremgang, understreger Mira Lie Nielsen og hentyder til, at detailsalget ligger meget lavt, på 2004-niveau.
Sammenligner man detailomsætningen med februar måned sidste år, ser man et fald på 0,5 procent. I årets to første måneder var detailsalget sammenlagt to procent lavere end i samme periode sidste år.
Men ifølge Mira Lie Nielsen ligger en stigning i detailomsætningen lige om hjørnet. Og det er udbetalingen af efterlønspengene, der skal vende minusset til et plus.
- Efterlønspengene vil helt sikkert give en forbrugseffekt. De vil sandsynligvis skabe mellem tre og fem milliarder kroner ekstra i forbrug her hjemme. Men det er langt fra alle, der vil gå ud og bruge pengene, for folk er stadig usikre, siger Mira Lie Nielsen.
Hun forventer, at vi skal hen omkring sommeren, før man kan se effekten af efterlønsudbetalingerne.
/ritzau/