Elbilernes synlighed bliver mindre med elbilfirmaet Better Place Danmarks konkurs. Og netop elbilernes synlighed i gadebilledet er afgørende for, om danskerne for alvor begynder at tage den nye teknologi til sig.
Det fortæller branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader.
- På den korte bane mister vi en aktør, der kan skabe den synlighed omkring elbiler, som er nødvendig.
- Det handler om at få skabt den kritiske masse, som gør, at danskerne ser elbilen i gadebilledet, så de kan se, at det her er en teknologi, der er moden. For det er den, siger hun.
På den lange bane er Lærke Flader dog fortrøstningsfuld, for der findes en række andre virksomheder i Danmark, der beskæftiger sig med elbiler. Danmark er fortsat med i den internationale konkurrence om at udvikle elbiler.
- Der er ingen tvivl om, at vi stadigvæk er med. Vi har operatører og komponentleverandører. Vi har 55 virksomheder i Danmark, som arbejder benhårdt for at få skabt de forhold, der skal til, for at elbilerne bliver en realitet i Danmark.
- Og det tror vi på, kommer til at ske, siger hun.
Selvom Better Place Danmark må lukke, er der nemlig ingen tvivl om, at elbiler kommer til at spille en større og større rolle.
- Der er ingen tvivl om, at der er behov for elbiler. Det er senest bekræftet af alle de europæiske regeringschefer, der siger, at vi skal have fælles standarder i Europa, og at vi skal have et fælles netværk af ladestandere, siger Lærke Flader.
Branchechefen beklager Better Place Danmarks konkurs og den situation, firmaets medarbejdere nu står i. Men på lang sigt kan et andet firma måske overtage den rolle, som Better Place Danmark har haft.
- Alt kan ske. Sådan er det med et nyt marked, man er ved at bygge op, siger hun.
Hos en af landets øvrige elbiloperatører, Clever, beklager man også konkursen, men pointerer samtidig, at Better Place Danmark har fokuseret for meget på de batteriskiftende biler.
- Better Place har gjort meget for at fremme elbilen i Danmark, men de har med deres fokus på batteriskifte - som ikke har slået an hos bilproducenterne - desværre været en nichespiller og indså for sent, at det er teknologien for opladning til elbiler med fastmonteret batteri, der er fremtiden, skriver direktør Lise Kirkegaard i en mail til Ritzau.
/ritzau/