De fattigste danskere er dem, der bruger den offentlige transport mest.
Hver gang en person i en husstanden, hvor den årlige indkomsten er under 150.000 kroner, transporterer sig 100 kilometer på cykel, gåben eller med bil/tog, køres de 29 af dem med offentlig transport.
For husstande, der årligt har over 500.000 kroner at "rutte med", udgør bus og tog en lille del af transporten. Hver gang de kører 100 kilometer, er det blot de 7 af dem, der foregår med tog eller bus.
Det fremgår af svar fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til partikollegaen erhvervsordfører Benny Engelbrecht.
- Vi står jo lige nu og skal finde ud af, hvad vi konkret gør, når vi skal til at se på, hvordan vi skal bruge den halve milliard kroner, som trafikforliget gav til billigere kollektiv trafik, siger han.
Det er en lille måned siden, at regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten blev enige om at afsætte en milliard kroner til den kollektive trafik. Halvdelen skal gå til investeringer - resten til billigere billetter.
Hvis man drysser regeringens halve milliard kroner jævnt ud over landet, vil en billet til to zoner i København falde knap 1,70 kroner, mens aarhusianerne slipper 1,40 kroner billigere for samme type billet.
- Det er ikke er et spørgsmål om at få smurt takstnedsættelser ud i et tyndt lag ud over hele Danmark. Vi skal målrette det, påpeger Benny Engelbrecht overfor Ritzau og fortsætter:
- Det skal selvfølgelig komme til gavn for en række af de, der har de laveste indkomster i Danmark. Vil vi gerne gøre en særlig indsats der, så rammer vi meget præcist, siger han.
Og når de lavest lønnede bruger kollektiv trafik mest, kan det også aflæses direkte på den andel, de bruger på offentlig transport.
Mens en husstand med en indkomst på 150.000 kroner eller derunder bruger 4,9 procent af indkomsten på at køre i bus eller tog, æder billetterne blot 0,5 procent af hustandens indkomst, hvis man tjener mellem 500.000 og 799.999 kroner.
/ritzau/