Københavns Lufthavn skal være flyselskabernes førstevalg, når de skal finde ud af, hvor de vil lægge de fleste af deres ruter. Og så skal det være lettere for passagererne at komme til og fra lufthavnen.
Lufthavnen går nu for alvor ind i kampen om Nordeuropa - og det er lufthavne i Amsterdam, Helsinki og den kommende storlufthavn i Berlin, der skal sættes skakmat.
Og som lufthavnsdirektør Thomas Woldbye beskriver det: Enten vil lufthavnen visne eller vokse. Og man satser på det sidste:
- De næste tre år skal vi hvert år investere mere, end vi gjorde sidste år, hvor det var 750 millioner kroner. Det drejer sig om milliarder, siger Thomas Woldbye til Ritzau.
Over de næste 10 år skal antallet af passagerer vokse fra de 22,7 millioner, der gik gennem lufthavnen sidste år, til 33 millioner. Og det vil betyde, at der simpelthen skal mere plads til, for at det kan lade sig gøre.
Direktøren synes ikke, at han er for sent ude i forhold til at få flyselskaberne til at vælge København:
- Vi har jo ikke hidtil haft problemer med at have plads til kunderne. Men er vi succesfulde med den strategi, som vi lægger nu, så skal vi have mere plads, siger han.
Ud over pladsen er det vigtigt, at flyselskaberne vælger København, når de skal se, hvorfra det er hensigtsmæssigt at flyve ud i verden.
Om der i fremtiden skal bygges en Terminal 4 er ikke fastlagt endnu. Men det kan sagtens blive en realitet:
- Når vi kommer op i nærheden af 30 millioner passagerer, så skal vi have en udvidelse. Om det er en ny terminal eller en udbygning af de eksisterende, - det ved vi ikke endnu, siger direktøren.
Men allerede nu går byggeriet i gang med at gøre København mere lækker overfor kunderne - flyselskaberne og passagererne. Planen er, at første hug er færdig næste sommer.
Her vil man som passager blandt andet opleve, at der er blevet mere plads, at det er nemmere at komme fra den offentlige transport og ind i terminalerne, og at bagagesystemet bliver hurtigere.
/ritzau/