Der er ikke brug for uvildig kontrol med bevæbnede vagter eller autorisation med sikkerhedsfirmaer, der sælger vagterne. Bevæbnede vagter er udelukkende rederiets ansvar.
Det siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.
- Det er rederierne, der får våbentilladelsen, og de bevæbnede vagter er derfor rederiernes ansvar. De skal kunne flytte rundt på vagterne, uanset hvilket flag skibene sejler under.
- Lever rederierne ikke op til de standarder, vi har udarbejdet sammen med sikkerhedsbranchen og de søfarendes organisationer, risikerer de at miste våbentilladelsen, siger Jan Fritz Hansen.
Reaktionen kommer, efter at de to sikkerhedsfirmaer Guardian og Custos peger på, at der ikke er særlig regulering af markedet for bevæbnede vagter. Custos mener, at vagterne arbejder på et tvivlsomt mandat.
- Vi har indgået en musketered sammen med de søfarendes organisationer og sikkerhedsbranchen om at mødes en gang i kvartalet for at følge op på udviklingen og se på de sejladser, der har været gennem piratområderne.
- Her følger vi op på, om det går, som det skal. Følger rederierne ikke regelsættet efter den model, vi har bygget op, vil det få konsekvenser, fastslår Jan Fritz Hansen.
Det er dermed op til rederibranchen at holde selvjustits med, at rederierne lever op til den standard, som sikkerhedsbranchen og de søfarende organisationer har været med til at udarbejde.
- Vi holder øje med, hvordan det fungerer. Samtidig er der nogle internationale retningslinjer på vej om, hvordan rederierne sikrer sig ordentlig kvalitet af bevæbnede vagter, siger Jan Fritz Hansen.
Vicedirektøren henviser blandt andet til kommende retningslinjer fra den internationale søfartsorganisation Bimco.
- Vi har sat barren relativt højt. Jeg tror ikke, der er andre steder, den er højere, fastslår Jan Fritz Hansen.
/ritzau/
/ritzau/