Elbilfirmaet Better Place har høstet en masse erfaringer, som vi kan bruge fremover. Transportsektoren er ikke et lille bitte hjørne af samfundet. Det tager tid at forandre. Derfor er det vigtigt, at der forsat er politisk fokus på området.
Det siger klima- og miljøordfører Pernille Rosenkrantz-Theil (S).
Hun beklager, at virksomheden søndag måtte indgive en konkursbegæring.
- Det er en anledning til at tænke over, hvad der skal til, for at vi får omlagt til alternative energikilder på privattransport. Konkursen understreger, at der er et stykke vej endnu. Elbilen har stadig børnesygdomme, siger hun.
Ifølge Pernille Rosenkrantz-Theil er en af de største problemer med elbiler fortsat rækkevidden, og det har ramt Better Place.
- Det er et langt sejt træk at skulle stille hele vores private transportsektor om til noget andet. Nye elbiler kommer et nøk ned i pris, og fra politisk hold er biler fritaget for afgifter. Nu må vi skubbe på for at udvide infrastrukturen, siger hun.
Jakob Hougaard, medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune for Socialdemokraterne, mener ligeledes, at elbilen på ingen måde er død.
Derfor er det godt, at der nu kommer mere konkurrence på markedet for elbiler, siger han.
- Better Place havde skabt et monopol på det københavnske marked for opladere til elbiler. Nu kan der komme mere konkurrence på markedet for elbiler, men der er fortsat brug for aktiv støtte fra samfundets side, mener han.
Teknik- og Miljøforvaltningen havde netop indgået nye årelange kontrakt med Better Place om ladepladserne i København.
- Nu får vi forhåbentlig et marked med større konkurrence, hvor man kan betale for sin strøm efter forbrug i stedet for de dyre abonnementer, som Better Place ville binde kunderne til, siger Jakob Hougaard.
/ritzau/