En intern rapport fra Transportministeriet, som er dukket op i tyske medier, ser dyster fremtid for Scandlines efter Femernforbindelsen
Det, der skulle have været en intern arbejdsrapport i Transportministeriet, er nu blevet årsag til voldsom uenighed mellem ministeriet og rederiet Scandlines - endnu en strid skulle man måske hellere sige.
Ministeriet og rederiet, der sejler ruterne til Tyskland fra Rødby og Gedser, har nemlig været på kollisionskurs om stort set alt, siden den faste forbindelse over Femern Bælt begyndte at blive mere end en vision.
Nu har ministeriet fået revisionshuset KPMG til at lave en analyse af, hvordan fremtiden ser ud for Scandlines, når Femern-tunnelen ifølge seneste aftale er færdig i 2026.
Det korte svar er: Sort.
Rapporten dukkede for nylig op i tyske medier - og nu har ministeriet så efterfølgende lagt alle godt 70 sider ud på sin hjemmeside.
Konklusionen i KPMG-papiret er altså meget klar: Scandlines får det mere end svært, når den faste forbindelse står klar.
Analysen vurderer, at der vil være et minus på omkring 24 millioner euro på driften - og at det derfor er overvejende sandsynligt, at Scandlines indstiller færgedriften på Rødby-Puttgarden.
Analysen mener i øvrigt også, at rederiets i øjeblikket i øvrigt voksende indtægter på Bordershop kan blive alvorligt ramt.
Hos Scandlines er man både uenig og irriteret.
Uenig fordi man mener, at en række forudsætninger i KPMG-rapporten er forkerte. Og særdeles irriteret, fordi man mener, at den lækkede rapport gør det vanskeligere for Scandlines at drive forretning.
Læs meget mere om den lækkede rapport i onsdagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed