DSB har på ingen måde haft tid til at nyde det smukke landskab, der suser forbi vinduet, når man tager en togtur i det svenske. Tværtimod.
Det svenske togeventyr med dansk deltagelse har kostet DSB millioner og atter millioner. Og nu må DSB vinke farvel til 303 millioner i tab på DSB Väst i 2011.
- Vi kan ikke få det til at løbe rundt. Vores omkostninger i Sverige er for høje. Og det "set up", vi har lavet for at drive forretningen, holder ikke vand. Det er det, jeg tager konsekvensen af nu, siger konstitueret direktør i DSB, økonomidirektør Jacob Kjær.
Og konsekvensen er, at DSB nu vil ud af kontrakten med svenskerne, der løber frem til 2018.
Bestyrelsen i det svenske datterselskab arbejder sammen med trafikudbudsmyndigheden Västtrafik i Göteborg på en løsning, så DSB kan stoppe med at stå for togdriften.
- Den beslutning, der blev truffet under etableringen tidligt i 2011, var, at der blev givet nogle meget, meget høje lønninger, og der blev ansat en stribe mennesker for mange - det er det, vi lider under nu, siger Jacob Kjær.
DSB tabte op mod en halv milliard kroner på DSBFirst - og med de nye store afskrivninger på DSB Väst på over 300 millioner har den svenske flirt kostet dyrt. DSB har dog stadig et par selskaber i det svenske: DSB Småland og DSB Uppland.
- Det er klart, at vi kigger på det for at finde ud af, om de har en fremtid. Under nogle forudsætninger, som synes realistiske, så taber vi ikke penge på dem, siger direktøren.
I 2014 skal DSB have effektiviseret sig frem til en årlig besparelse på en milliard kroner. Der skal blandt andet være 1000 færre ansatte, har DSB tidligere meldt ud - men der skal være endnu færre i DSB-uniformen:
- Der kan godt komme yderligere reduktionen i antallet af medarbejdere over de kommende tre år. Vi er nødt til at finde en model, så vi bliver færre endnu, siger Jacob Kjær.
/ritzau/