Mere end 150 borgere mødte i går frem, da den nye fjernbetjente borgerservice blev åbnet af borgmester John Brædder.
Der måtte hentes flere forsyninger i form af pizzaer og drikkevarer, da borgmester John Brædder i går åbnede den fjernbetjente borgerservice i Nørre Alslev.
Hele forhallen i Biblioteksbygningen var fyldt, og da borgerne skulle se og prøve den nye borgerservice, måtte det ske i hold af 10-12, for at alle havde mulighed for at se og høre demonstrationen.
Og borgerne lod til at have fået, hvad de kom efter. Mange stillede spørgsmål, fik svar og nikkede anerkendende til det nye system, der ikke kræver noget som helst kendskab til it.
Annegrethe Andersen fra Nørre Alslev var en af de borgere, der prøvede den nye borgerservice:
Det fungerede rigtig godt. Jeg fik en rigtig god dialog med Mark. Han var rigtig god til at forklare mig tingene. Jeg er helt tryg ved at jeg altid kan gå op til Mark, hvis jeg får brug for hjælp. Han virkede som et sødt menneske.
Også borgmesteren var tilfreds:
Det er dejligt at se at så mange borgere er mødt op og interesserer sig for det nye her. Vi er glade for at vi med det nye system har mulighed for at udvide åbningstiden til klokken 20 hver torsdag aften, sagde John Brædder.
John Brædder takkede specifikt den frontløbergruppe af lokale borgere, der har hjulpet med at sprede budskabet om den nye borgerservice, og at det er værd at give teknologien en chance. At gruppens arbejde har haft stor effekt viste dagens store fremmøde.
Borgerservice indfører udvidet åbningstid om torsdagen, således at der nu er åbent fra kl. 10 til 20 (før til kl. 18) på de fjernbetjente borgerservicecentre i Nørre Alslev og Væggerløse og på Borgerservices telefon 54 73 11 00.
Vi mener, at det er vigtigt, at der fortsat er et sted, hvor man kan henvende sig lokalt og få hjælp, især for de borgere, der ikke har pc, og som har svært ved at kommunikere digitalt med kommunen.
Da der blev indført fjernbetjent borgerservice i Væggerløse i maj 2010, holdt mange borgere op med at benytte servicen, fordi de troede, at fjernbetjent borgerservice er svært at bruge og kræver kendskab til it.
Borgerservice har lært af denne erfaring, og derfor er der i Nørre Alslev blevet dannet en lokal ”frontløbergruppe”, som har hjulpet med at udbrede kendskabet til fjernbetjent borgerservice. Det er nøglepersoner fra de lokale beboerforeninger, ældreorganisationer, Handicaprådet, Bisiddernetværket og andre frivillige, der har deltaget.
Kommunen er meget glade for deres samarbejde med de lokale i Nørre Alslev og omegn. Det er dem, der har de personlige netværk, og dem, der effektivt kan sprede nyheden om fjernbetjent borgerservice. Kommunen har sammen med ambassadørerne holdt informationsmøder for borgerne og fokuseret meget på, at fjernbetjent borgerservice er meget nemt at bruge. Det kræver absolut ingen forkundskaber.